AMSTERDAM - Op de Nederlandse wegen rijden steeds meer dieselauto's met een roetfilter rond. Sinds de subsidieregeling vorig jaar juni inging, is gemiddeld 29 procent van alle verkochte diesels uitgerust met een door het Rijk gesponsorde roetfilter.


Het animo voor de roetfilter, die ervoor zorgt dat een auto minder schadelijke stofdeeltjes als fijn stof het milieu inblaast, neemt hand over hand toe. Dat bleek woensdag uit cijfers van brancheorganisaties Bovag en Rai Vereniging. Was in de eerste maanden na invoering 15 procent van de nieuwe verkochte diesels voorzien van dat filter, in het eerste kwartaal van dit jaar waren inmiddels vier op de tien ermee uitgerust.

In de strijd tegen vuile lucht heeft staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) vorig jaar een pakket maatregelen - ook wel het Prinsjesdagpakket - opgesteld. Het kabinet heeft hiervoor tot 2015 900 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Korting

De subsidie voor de roetfilter in diesels maakt deel uit van dat pakket. Wie van de regeling gebruik maakt, krijgt 600 euro korting op de aanschafbelasting (BPM) van de nieuwe auto.

Voor bestaande dieselauto's geldt de opmars van de roetfilter nog niet. Eigenaren van dieselauto's die nu al rondrijden, kunnen straks met 400 euro rijkssubsidie een filter laten installeren.

Retrofit

Deze zogenoemde retrofit gaat per 1 juli van dit jaar in. Volgens een woordvoerster van het ministerie van VROM is er nu nog niet veel vraag naar de retrofilters, omdat de dieselrijders wachten op de aanstaande regeling.

Nieuwe dieselauto's hoeven in Nederland pas eind 2008 verplicht uitgerust te zijn met een roetfilter. Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) wilde hier vooruitlopend op Europese regels per 2007 het filter standaard op de diesels laten installeren. De Europese Commissie gaat echter niet akkoord met deze vervroegde invoering, meldde het ministerie van VROM woensdag.

Milieudefensie

Milieudefensie maakte woensdag bekend dat de milieuclub met 33 bedrijven afspraken heeft gemaakt voor een schoner wagenpark. De bedrijven, waaronder Nuon, Akzo Nobel, Douwe Egberts Coffee Systems en ING Nederland, willen hun personeel voortaan laten rijden in relatief schone en zuinige leaseauto's met roetfilter. Het wagenpark van de groep deelnemers bestaat uit circa 17.000 auto's, ruim 3 procent van het Nederlandse leasewagenpark.