AMSTERDAM - De nieuwe digitale tachograaf in vrachtwagens en touringcars moet fraude onder chauffeurs verminderen. Per 1 mei 2006 is in alle landen van de Europese Unie de digitale tachograaf verplicht voor nieuwe wagens boven de 3500 kilo. Oude wagens blijven nog rijden met de analoge variant.

De digitale tachograaf houdt samen met een aan de chauffeur gekoppelde bestuurderskaart nauwkeurig alle rij- en rusttijden bij. Het apparaat bewaart de rijgegevens van de afgelopen 28 dagen, maar tot op een jaar kunnen gegevens uit het geheugen worden opgevraagd.

Sjoemelen

De Inspectie Verkeer en Waterstaat constateert regelmatig dat chauffeurs langer rijden dan toegestaan. "Met dit apparaat is direct zichtbaar als een chauffeur langer heeft gereden", aldus senior inspecteur L. Brugman maandag bij de presentatie van de tachograaf. Hij acht de kans klein dat er met de tachograaf gefraudeerd kan worden. "Je moet een halve ICT-er zijn om met het apparaat te kunnen sjoemelen."

Voorheen moesten chauffeurs zelf kaarten invullen en invoeren in de analoge variant. "Dat is veel fraudegevoeliger", aldus Brugman. "Het enige wat een chauffeur kan doen is zijn bestuurderskaart niet in de tachograaf stoppen, maar dan moet het bedrijf uitleggen waarom en door wie er gereden is, dus fraude is veel makkelijker op te sporen." Twee buschauffeurs halen hun schouders op . "Ach, je kan er altijd wel iets op vinden, maar het is wel veel lastiger."