HILVERSUM - Nederlanders willen niet meebetalen aan een reclamevrije publieke omroep. Dat blijkt vrijdag uit een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van de Ster. Daarin geeft 61 procent aan hier niet voor te voelen. In de Tweede Kamer lijkt een meerderheid voor een reclamevrije publieke omroep op termijn.

Veel mensen (ruim 60 procent) vinden reclame op de publieke omroep volstrekt geaccepteerd en discussie hierover onnodig. Vooral VVD'ers zijn deze mening toegedaan, terwijl de liberalen in de Tweede Kamer zich juist tegen reclame op de publieke omroep hebben uitgesproken. Ook CDA'ers willen in meerderheid (55 procent) niet betalen voor reclamevrije publieke zenders. De christelijke volksvertegenwoordigers beweren daarmee iets anders dan hun achterban.

Volgens Arian Buurman, directeur van Ster, geeft het onderzoek aan dat reclame onlosmakelijk is verbonden met ons dagelijks leven. "Reclame heeft naast een wervende ook een informatieve functie voor het publiek." Zonder reclame ziet ze de publieke omroep ten onder gaan. "Zelfs bij een compensatie uit de algemene middelen zal dit, door de enorme marktverstoring, niet voldoende zijn om een brede en vitale publieke omroep te behouden", stelt Buurman.

CDA en D66 hebben aangegeven te willen praten over een reclamevrije publieke omroep. De VVD is al langer pleitbezorger voor een publieke omroep zonder STER-spotjes. Staatssecretaris Van der Laan (Media) laat TNO onderzoek doen naar andere vormen van reclame. De reclameblokken hebben hun langste tijd gehad, meent de staatssecretaris. Nieuwe manieren zouden het zogeheten product placement en sponsoring zijn.

Producenten sponsoren dan programma's of hun artikelen duiken op in televisieprogramma's.