DEN HAAG - GroenLinks wil opheldering van staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) over plannen om de geluidsgrenzen rond de luchthaven Schiphol op te rekken. Tweede Kamerlid Duyvendak kondigde dat donderdag aan na berichten in de Volkskrant dat Schultz en staatssecretaris van Geel (Milieu) daarover in de clinch liggen.

Duyvendak wil een spoeddebat. Hij houdt daaraan vast, ondanks een gezamenlijke verklaring van Schultz en Van Geel dat het artikel "niet de juiste weergave" geeft van de verhoudingen tussen beide bewindspersonen en ministeries.

Het kabinet beslist deze weken over de toekomst van Schiphol. Er is vrijdag een discussie voorzien om vlak voor Pasen knopen door te kunnen hakken. Vraag daarbij is of omwonenden beter beschermd moeten worden tegen geluidsoverlast. Het gaat vooral om de wijdere omgeving van de luchthaven, zoals Castricum.

Ruzie

Volgens bronnen in Den Haag is sprake van tegenstellingen tussen Schultz en Van Geel over het verruimen van de normen voor geluid. Van ruzie zou echter geen sprake zijn.

Het zogenoemde 'buitengebied' van Schiphol valt nu niet onder wettelijke geluidsnormen. Een adviescommissie onder leiding van oud-CDA-senator Eversdijk pleitte begin dit jaar ervoor om dat wel te doen. Het gaat om het gebied globaal tussen Castricum en Leiden.

Extra bescherming

In het krantenartikel wordt volgens Schultz en Van Geel ten onrechte aangegeven dat "een deel van het kabinet", ofwel Schultz, niets voelt voor bescherming van het buitengebied. "Het kabinet wil daar juist extra bescherming bieden", aldus hun reactie.

Duyvendak vraagt zich af wat dat inhoudt. Meten is niet voldoende. "Er moeten ook handhavingspunten komen met maximale grenzen aan het vliegverkeer. Al het andere is een fopspeen."

Stillere toestellen

Eversdijk benadrukte toen dat de commissie daarmee niet de groei van Schiphol wil verbieden. De luchthaven zou meer dan nu het vliegen met stillere toestellen kunnen belonen, en nachtvluchten sterk beperken.

In de Tweede Kamer is regeringspartij CDA voorstander van flitspalen om geluidsgrenzen verder af van Schiphol te kunnen controleren. "Een hartstikke goed idee", aldus fractiewoordvoerder Haverkamp over zulke handhavingspunten. "Je pakt zo piloten die zich niet aan de regels houden. Het geeft ook enige flexibiliteit aan Schiphol. Ik kan me niet voorstellen dat staatssecretaris Schultz daarover de hakken in het zand zet."

Flitspalen

VVD-collega De Krom is "nog niet afwijzend" over bescherming in het buitengebied, "maar het hangt ervan af hoe die handhaving gebeurt. Er doen allerlei ideeën, zoals met de flitspalen, de ronde en ik kan de gevolgen daarvan niet inschatten."

De derde regeringspartij D66 is voor meet- en handhavingspunten in het buitengebied, aldus Kamerlid Van der Ham.

De PvdA pleit onomwonden voor geluidscontrole verder van Schiphol af. "Als je het buitengebied vogelvrij maakt, komt het nooit meer goed met het vertrouwen onder omwonenden", aldus Kamerlid Samsom.