AMSTERDAM - Het aantal mensen dat aan fitness doet, is de afgelopen twaalf maanden explosief gestegen. In een jaar tijd schreven de 1700 sportscholen in Nederland 800.000 nieuwe leden in. Dat is een stijging van 47 procent. Nederland telt nu 2,5 miljoen fitnessers.

Dat blijkt uit twee onderzoeken van GfK in opdracht van de wereldwijde brancheorganisatie IHRSA, de Nederlandse branchevereniging Fit!vak en marketingorganisatie Body+Mind Media onder ruim 3000 Nederlanders. Fitness (cardio en krachttraining) is inmiddels de populairste breedtesport, inclusief de sporten in groepsverband zoals steps, spinning, lessen van Les Mills zoals bodypump en bodycombat en nieuwe concepten als KickFun.

Aandacht

Op een tweede plaats komt zwemmen, daarna de wandelsport en wielrennen (inclusief mountainbiken en toerfietsen) staat op de vierde plaats. In organisatorisch verband is de ongebonden sport dan ook het meest in trek. Van de 2,5 miljoen fitnessers zijn er 1,7 miljoen mensen langer dan een jaar lid. De explosieve toename van het aantal nieuwe leden wijten Body+Mind en Fit!vak aan de toenemende aandacht voor gezondheid in het algemeen en overgewicht in het bijzonder.

Drempel

"Sportscholen verlagen bovendien de drempel om lid te worden en gaan in toenemende mate doelgroepen aanspreken", zegt Guy van der Reijden van Body+Mind. Directeur Ronald Wouters van Fit!vak stelt dat vooral de laatste jaren fitnesscentra verschillende soorten abonnementen zijn gaan samenstellen. "Vroeger hadden ze allemaal één soort abonnement, nu zijn er veel meer variaties waardoor het voor meer mensen aantrekkelijker wordt om lid te worden. De consument verwacht flexibiliteit."

Fitnessketens Sportcity (7 vestigingen) en HealthCity (37 vestigingen) zijn twee centra die in de uitbreidingsdrift verschillende doelgroepen proberen aan te spreken. Sportcity zegt zich te richten op de mensen die het laatste zetje nodig hebben als ze na het eten in de bank zijn gezakt. HealthCity zet vooral centra op met veel andere mogelijkheden, zoals een klimwand, racketsporten, indoor skibaan, zwembaden, fysiobegeleiding en zelfs een golfafslag. "We kijken continu naar zaken die een toegevoegde waarde hebben", zegt directeur Rene Moos.

Slapende leden

Fitnesscentra kennen relatief veel slapende leden, die wel een abonnement hebben, maar weinig tot nooit komen sporten. "Uit ons onderzoek blijkt dat beleving een belangrijke motivatie is om te gaan fitnessen. Door variatie en meer beleving te brengen proberen fitnessscholen daar op in te spelen", aldus Van der Heijden van Body+Mind. Hij doelt dan onder meer op de komst van televisies in de fitnessapparaten.

Het is opvallend hoe snel de Nederlanders aan het fitnessen zijn geslagen, stelt Van der Reijden. "Waar we in het verleden altijd dachten dat de Amerikanen daarin ver voorop liepen, is het aantal Nederlanders dat procentueel gezien aan fitness doet net zo groot als in Amerika: 15,5 procent. Dat is het hoogste percentage in Europa", constateerde Van der Reijden vorige week in Las Vegas tijdens de jaarlijkse conventie van de International Health Record Sportclub Association (IHRSA).