DEN HAAG - De alcoholproducenten en minister Hoogervorst van Volksgezondheid hebben woensdag een nieuwe slogan gelanceerd die jongeren en hun ouders moet wijzen op de gevaren van alcoholgebruik. Vanaf 1 april worden reclames voor bier, wijn en mixdrankjes afgesloten met de tekst: 'Alcohol onder de 16 nog even niet'.

De slogan vervangt voor een deel het zeer bekende 'Geniet, maar drink met mate'. Deze tekst wordt voortaan alleen nog gebruikt onder de commercials voor sterke drank. Volgens een woordvoerder van het ministerie was het tijd dat er een nieuwe slogan kwam, speciaal gericht op jongeren.

Spannender

De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft geen goed woord over voor de nieuwe slogan tegen alcoholmisbruik die woensdag werd gelanceerd. De stichting is van mening dat de tekst van de slogan het alcoholgebruik voor kinderen juist spannender en aantrekkelijker maakt.

"De alcoholindustrie speelt hoog spel met het introduceren van deze dubieuze slogan", vindt directeur W. van Dalen van STAP. "Het lijkt een verkapte vorm van reclame. Het is zeer teleurstellend en ik begrijp ook niet dat minister Hoogervorst van VWS met de keuze van deze slogan heeft ingestemd".