Wiet halen met vingerafdruk

ROTTERDAM - Coffeeshops investeren in biometrische herkenning om minderjarige en andere ongewenste gasten buiten de deur te houden. De klanten van naar schatting twintig shops laten inmiddels lichaamskenmerken (gelaat, iris of vinger) scannen om aan hun softdrugs te komen. "Het is absurd, maar we hebben geen keuze", zeggen de ondernemers.

Moderne zwembaden en sportscholen gebruiken biometrische herkenning als een hip en praktisch nieuwtje. Coffeeschops zien zich echter gedwongen wegens de strenge leeftijdcontroles, verklaart eigenaar Wilco van coffeeshop Birdy in Haarlem. "We kunnen niet anders. Het risico is te groot", stelt bedrijfsleider S. Kallah van Inpetto in Rotterdam.

Inpetto heropent donderdag de deuren met kort daarachter een tourniquet en scanner die bezoekers alleen na een positieve vingeridentifactie binnenlaat. Uniek in Nederland, zegt de maker.

Maximum

De vingerafdrukken van vaste klanten worden eenmalig geregistreerd. Alleen de geboortedatum met 47 herkenningspunten (curven en knopen) van de vingerafdruk staan zo in de databank. De informatie is op die manier waardeloos voor andere doeleinden zoals bijvoorbeeld opsporing door de politie, legt systeemontwikkelaar G. Mansur uit.

"Heel veel jongeren blijven proberen om binnen te komen", verlaart Kallah zijn keuze voor het geavanceerde systeem. Achter de bar staat naast de kassa een laptop. "In de toekomst kunnen we de maximum hoeveelheid hasj en wiet die iemand mag kopen, koppelen aan de vingerafdruk", voorspelt Mansur.

Politie spelen

Kallah vraagt zich nog af hoe zijn klanten zullen reageren. "Het is natuurlijk ook irritant als we honderd keer om legitimatie moeten vragen." Hij benadrukt dat telkens legitimeren een keuze blijft.

Coffeeshop Birdy in Haarlem werkt nu vier maanden tot volle tevredenheid met een vingerscanner, op de bar. Herkenningspunten van negenhonderd vingers van vaste klanten staan in het bestand van de coffeeshop. "We speelden tot voor kort politie in eigen zaak.

Jongens die al jaren auto rijden, maar er toevallig jong uitzien, voelden zich steeds weer gekleineerd als we naar hun identificatiebewijs vroegen", legt eigenaar Wilco uit. Sluiting dreigde na een laatste waarschuwing, omdat minderjarigen binnen wisten te komen. "We tonen zo onze goede wil."

Registratie

De oplossing kost ongeveer 8000 euro en bespaart de coffeeshop de inzet van een portier. "De kosten zijn hoe dan ook lager dan het verlies aan inkomsten bij een tijdelijke sluiting", berekent hij. "Maar het gaat absoluut te ver. Het is absurd. Vooral ouderen vinden het belachelijk. Sommige klanten zijn weggelopen, een handjevol mensen dat er niet van houdt om overal geregistreerd te worden."

Toch reageren de meeste bezoekers enthousiast. "Ze voelen zich beter thuis als ze zich niet steeds hoeven te legitimeren." De uitbater is ervan overtuigd dat collega's hem zullen volgen. "De politiek voert een hetze tegen de branche. We hebben geen keuze."

Tip de redactie