DEN HAAG - De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen voor 2007 gaat op de schop. Het vervoerbedrijf voert onder druk van de Tweede Kamer en consumentenorganisaties een flink aantal wijzigingen door. Dat zei staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) donderdag in de Tweede Kamer.

De NS is van plan het huidige spoorboekje vanaf volgend jaar geheel om te gooien. De kritiek was echter niet van de lucht.

Vooral de bereikbaarheid van de gebieden buiten de Randstad laat in de nieuwe dienstregeling te wensen over, vinden de Kamer en consumentenorganisatie. Ook de vaak langere reisduur en de geplande sluiting van drie stations in Zeeland stuitte hen tegen de borst.

Betere aansluitingen

De NS heeft inmiddels toegezegd zeker dertig wijzigingen door te voeren naar aanleiding van een advies van de consumentenclubs. De NS zal voor onder meer betere aansluitingen zorgen en een hogere reissnelheid regelen. Ook de kwartierdienst in de Randstad wordt verbeterd, zei Schultz.

Sceptisch

Reizigersvereniging Rover reageert sceptisch op de aangekondigde wijzigingen. "We moeten nog maar zien hoe wild en sexy ze zijn", zei een woordvoerder. Rover sluit niet uit dat de aanpassingen niets voorstellen. Als het wel waar is dat de dienstregeling substantieel verbeterd, want de aanvankelijke plannen van de NS waren beneden peil, aldus de zegsman.

De NS kan nog niet in detail zeggen hoe de wijzigingen eruit zien, verklaarde een woordvoerder. Het gaat vooral om een verbetering van de betrouwbaarheid van de dienstregeling.

Waarschijnlijk volgen er meer aanpassingen. De NS heeft nog niet gereageerd op de kritiek van de regionale overheden. Bovendien gaat Schultz nog met het bedrijf rond de tafel zitten. Daarbij zal zich inspannen om de gebieden buiten de Randstad goed bereikbaar te houden en om de reissnelheid te vergroten. "Ik heb een aantal ideeën", zei de staatssecretaris.

Nadelige gevolgen

Schultz benadrukte wel dat de nieuwe dienstregeling altijd nadelige gevolgen voor een aantal reizigers zal hebben. Het aantal verbeteringen moet echter de verslechteringen overstijgen.

De consumentenorganisaties hadden om een jaar uitstel van het nieuwe spoorboekje gevraagd, maar daar is Schultz niet toe bereid. "De grenzen van de huidige dienstregeling zijn bereikt." Ze voegde daaraan toe dat de eis van de consumentenorganisaties een middel was en geen doel. De dertig verbeteringen die de NS doorvoert, maken uitstel volgens Schultz al minder noodzakelijk.

Reissnelheid

De Kamer heeft donderdag elf moties ingediend die de dienstregeling moeten verbeteren. Een meerderheid wil bijvoorbeeld dat de reissnelheid niet afneemt en dat de stations in Zeeland (Krabbendijke, Arnemuiden en Kapelle-Biezelinge) minimaal een keer per uur door een trein worden bediend.