AMSTERDAM - De stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (VAc) heeft een plan gemaakt om de diefstal van auto-onderdelen terug te dringen. Zij heeft dat gedaan op verzoek van het Verbond van Verzekeraars en de ANWB, met steun van politie en Openbaar Ministerie. Dat heeft directeur G. Wesselink van de stichting zaterdag gezegd naar aanleiding van een artikel in de Telegraaf.

De claims voor gestolen auto-onderdelen die de verzekeraars in 2005 binnenkregen, bedroegen in totaal ruim 500 miljoen euro. Dat is aanzienlijk meer dan de schadepost voor diefstal van de hele auto. Dat bedrag is sinds 1998 gedaald van 220 miljoen tot 75 miljoen euro per jaar.

Polisvoorwaarden

In het rapport doet de VAc onder meer aanbevelingen over aanpassing van de polisvoorwaarden door verzekeraars, op welke manier de ANWB haar leden kan voorlichten en hoe de politie de opsporing en preventie kan verbeteren.

Microdots

Ook heeft een werkgroep binnen de stichting onderzoek gedaan naar het gebruik van zogenoemde microdots, die in Australië en de Verenigde Staten worden gebruikt. Dit zijn onzichtbare chassiscodes die op alle mogelijke auto-onderdelen zoals koplampen, navigatiesystemen en stoelen worden aangebracht. De microdots worden zichtbaar met een fluorescerende lijmlaag. Hierdoor zijn gestolen goederen beter te traceren en moeilijker te verhandelen.

"Maar dat heeft alleen zin als dat in heel Europa gebeurt", aldus Wesselink. De VAc heeft hier al contact over gehad met de Europese Commissie. Wesselink verwacht het rapport binnen een maand af te kunnen ronden.