Winkels negeren verkoopverbod alcohol aan jongeren

UTRECHT - Supermarkten en slijterijen houden zich slecht aan het verbod om alcohol te verkopen aan jongeren. Dat blijkt uit een onderzoek door de Universiteit Twente in opdracht van Stichting Alcoholpreventie (STAP).

Voor 16- en 17-jarigen geldt geen verbod op bier en mixdrankjes maar wel op sterke drank. Jongeren tot 16 jaar mogen helemaal geen alcohol kopen. De Universiteit Twente bekeek of 150 supermarkten en 150 slijterijen zich aan het verkoopverbod hielden.

In 88 procent van supermarkten kregen jongeren van 15 jaar lichtalcoholhoudende dranken mee. Bij de slijters was dat 77 procent. In bijna 90 procent van de slijters slaagden 17-jarigen er verder in om sterke drank te kopen. "Wat opviel is dat meisjes alcohol gemakkelijker meekregen dan jongens", aldus de stichting.

Voorlichting

Stichting Alcoholpreventie concludeert dat de voorlichtingscampagnes en stickers met leeftijdsgrenzen in de winkels niet helpen. Het wil daarom dat de overheid strenger gaat controleren of supermarkten en slijterijen zich houden aan het verbod om alcohol aan jongeren te verkopen.

Boete

Eerder maakte minister Hoogervorst van Volksgezondheid zich al zorgen. In januari lanceerde hij een plan om het drankgebruik onder jongeren terug te dringen. De bewindsman wil onder meer de leeftijdsgrens voor de verkoop van bier en mixdrankjes verhogen van zestien naar achttien. Hij pleit er bovendien voor om iedereen die te jong is om alcohol te kopen een boete te geven.

De Tweede Kamer is vooralsnog tegen het verhogen van de leeftijdsgrens. De Kamerfracties van CDA, PvdA en VVD vragen zich verder af hoe de minister ervoor wil zorgen dat de jongeren ook echt bekeurd worden.

De detailhandel is voor het plan van Hoogervorst. "Strafbaarstelling van jonge kopers is een goede zaak", de samenwerkende drankenhandelaars in de VDN. Ook een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) pleit namens de supermarkten voor het strafbaar stellen. Volgens haar begint het CBL daarnaast binnenkort een campagne om supermarkten weer bewust te maken geen alcoholhoudende dranken aan jongeren te verkopen.

Tip de redactie