AMSTERDAM - Bijna een kwart van de verkeersongelukken waarbij voetgangers betrokken zijn, gebeurt op zebrapaden. Dat meldt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) dinsdag in Trouw. Van het aantal ernstige ongevallen onder voetgangers vindt meer dan de helft plaats tijdens het oversteken.

SWOV pleit voor een lichtblauw verkeersbord boven zebrapaden. Een bord zou de herkenbaarheid van de oversteekplaatsen vergroten en zebrapaden veiliger maken.

De stichting wil verder dat oversteekplaatsen op een plateau komen te liggen. Dat moet ervoor zorgen dat auto's de zebrapaden met minder snelheid naderen. "Dat zal het aantal ongevallen niet verminderen, maar wel de aard van het letsel.

Nieuwe rijexamen

Volgens verkeersdeskundigen verwachten voetgangers ten onrechte dat ze bij een gemarkeerde oversteekplaats veilig de weg kunnen oversteken. Bij de introductie van het nieuwe rijexamen wordt extra aandacht besteed aan de oplettendheid van automobilisten wanneer zij een zebrapad naderen.

Het vernieuwde rijexamen, voor zowel theorie als praktijk, wordt eind volgend jaar ingevoerd en moet de verkeersveiligheid verbeteren. Zo wordt meer aandacht besteed aan verkeersinzicht, gevaarherkenning en zelfstandig rijden.