Unilever verkoopt DiverseyLever voor 1,75 miljard euro

ROTTERDAM - Unilever verkoopt zijn dochterbedrijf in schoonmaakmiddelen DiverseyLever voor 1,75 miljard euro (f 3,85 miljard) aan het Amerikaanse Johnson Wax Professional. Dat heeft het concern dinsdag laten weten.

Unilever zal een belang van eenderde nemen in de samengevoegde onderneming. Bij DiverseyLever werken wereldwijd 11.000 mensen in fabrieken.

Het bedrijf is in Europa en Latijns-Amerika marktleider in reinigings- en hygiënemiddelen en diensten voor professionele klanten, zoals bijvoorbeeld hotels en wasserijen. In de twaalf maanden tot juni 2001 bedroeg de omzet 1,65 miljard euro. Johnson Wax telt 3800 medewerkers en is vooral in Noord-Amerika en Japan sterk vertegenwoordigd.

Unilever ontvangt van Johnson Wax 1,1 miljard euro in contanten, een schuldbewijs van 310 miljoen euro en het bedrijf krijgt ter waarde van ongeveer 330 miljoen euro een belang in de nieuwe combinatie.

Voorzitter A. Burgmans van Unilever noemt de verkoop een uitstekende strategische stap. Het concern concentreert geld, medewerkers en innovatie op een beperkter aantal leidende consumentenmerken.

Naast deze concentratie kan de voedings- en schoonmaakgigant het geld ook goed gebruiken gezien de enorme rentelasten en afschrijving goodwill die op de balans drukken na de grote overnames van vorig jaar.

Toen trok Unilever 28 miljard dollar uit voor de aankoop van branchegenoot Bestfoods (o.a. Knorr), ijsmaker Ben & Jerry's en SlimFast (dieetvoeding). Alleen al in het derde kwartaal van dit jaar was het Brits-Nederlandse concern daaraan 785 miljoen euro aan rentelasten en goodwill kwijt.

Tip de redactie