HAARLEM - Het is tijd dat er in Nederland een positief signaal wordt afgegeven over integratie. Dat zei minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie dinsdagavond in Haarlem bij de start van haar nieuwe integratiecampagne.

Volgens Verdonk krijgen de problemen tussen de bevolkingsgroepen in Nederland te veel aandacht in de media. "Terwijl er ook zoveel goede dingen gebeuren." De campagne van Verdonk, die in totaal drie jaar gaat duren, kost 10 miljoen euro.

Koken

Om zelf het goede voorbeeld te geven sloeg de minister dinsdag samen met bijna honderd gasten aan het koken. Er werden 'fusion' gerechten gemaakt, combinaties van verschillende buitenlandse maaltijden. Verdonk zei dat zij heeft geleerd hoe ze uien moest snijden, "met het mes aan de goede kant".

Bekende Nederlanders

De integratiecampagne telt ongeveer honderd ambassadeurs, veelal bekende Nederlanders. Onder hen zijn prominenten uit het bedrijfsleven, de sport en de cultuur. Daarnaast zijn er zo'n zestig scouts, die in hun eigen omgeving de integratie moeten bevorderen.

Voetbalclubs

Verdonk zei dat er in Nederland al tal van goede voorbeelden te vinden zijn van hoe verschillende culturen goed met elkaar kunnen omgaan. Zij noemde gemengde voetbalclubs als FC Omniworld uit Almere en bedrijven waar autochtone en allochtone Nederlanders samen het personeelsbestand vormen.

Website

Het is de bedoeling dat er de komende anderhalf jaar 1001 geslaagde integratieprojecten worden verzameld op een speciale website. De campagne begon eigenlijk oktober vorig jaar al met spotjes op de muziekzenders MTV, TMF en The Box en met een serie posters. Als logo heeft de campagne het &-teken.

Kosten

In de Tweede Kamer ontstond eerder ergernis over de kosten en de inhoud van de campagne. Fracties klaagden dat ze niet op de hoogte waren gesteld. Verdonk vond echter dat zij de Kamer wel voldoende heeft ingelicht.