AALSMEER - Televisieproducent Endemol moet een flink aantal nieuwe belspelletjes gaan bedenken als gevolg van de zogenoemde gedragscode voor promotionele kansspelen. Minister Donner (Justitie) laat die code per 1 januari 2006 ingaan en dat heeft veel gevolgen voor media die kansspelen gebruiken om hun medium te promoten. Naast de bekende belspelletjes op tv, worden ook radiospelletjes en prijsvragen in tijdschriften aan de code onderworpen.

Endemol, die de belspelletjes voor onder meer de RTL-zenders verzorgt, is niet blij met de code, aldus directeur P. de Man. Onderdeel van de regeling is namelijk dat per spel maar dertien keer per jaar een trekking mag plaatsvinden. De zenders waarvoor Endemol produceert zenden echter op dagelijkse basis belspelletjes uit en roepen ook dagelijks talloze mensen tot winnaar uit. Omdat het bedrijf een spelletje maar dertien keer per jaar mag gebruiken, moeten de programmamakers nu in allerijl veel nieuwe spellen bedenken.

Over het instellen van een code wordt al jarenlang door de branche gepraat. Als voorloper deed Endemol actief mee aan die gesprekken, in de overtuiging dat niet alleen consumentenbelangen moeten worden behartigd, maar ook de belangen van de gehele branche. De wet staat alleen vergunninghouders, zoals de Staatsloterij, toe om kansspelen uit te baten. Andere partijen werden tot dusver gedoogd.

Doorn in het oog

Minister Donner was dat een doorn in het oog. Hij probeerde om samen met de branche tot een gezamenlijke code te komen, maar telkens slaagden de betrokkenen er niet in om tot consensus te komen. Daarom hakte Donner verleden week zelf een knoop door en stelde de code vast die volgend jaar van kracht wordt.

Naast het maximeren van het aantal trekkingen bepaalde Donner ook dat het prijzengeld per medium maximaal 100.000 euro per jaar mag zijn en dat minderjarigen toestemming van hun ouders moeten hebben om mee te spelen. Verder moet er een klachtloket komen voor spelers die het niet eens zijn over de gang van zaken en mogen telefoontjes de spelers maximaal 60 cent per gesprek kosten.

Heet hangijzer

Dat laatste punt is voor de branche een heet hangijzer. De belspelproducenten vragen nu meer geld per gesprek en stelden voor om in de nieuwe situatie op ongeveer 80 cent per gesprek te gaan zitten. Nu Donner anders heeft besloten, heeft SBS al aangekondigd zich niet aan de nieuwe code te gaan houden. De Endemol-directeur verwacht dat de minister het Openbaar Ministerie zal vragen om partijen te vervolgen die zich niet aan de code houden. SBS dus ook, mocht dat bedrijf zich inderdaad aan de nieuwe regels onttrekken.

Volgens De Man is het waarschijnlijk dat er een overgangsperiode wordt ingesteld, omdat vooral tijdschriften met hun langere deadlines moeite zullen hebben om de nieuwe regels op tijd door te voeren. Door de code wordt zijn bedrijf gedwongen om creatief te werken en veel nieuwe spellen te bedenken. Daardoor kan Nederland zijn vooruitstrevende rol in de wereld op het gebied van interactieve mediatoepassingen vergroten. De Man redeneert niet zo. "Als we vooruitstrevend willen blijven dan moet de overheid niet te veel reguleren. Deze code gaat inhoudelijk te ver."