DEN HAAG - Bedrijven mogen voortaan alleen nog maar onder strikte voorwaarden belspelletjes in tijdschriften en op televisie aanbieden. Dat blijkt uit een gedragscode voor promotionele kansspelen, die minister Donner (Jusitie) dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het is verboden om zo'n spel te organiseren, tenzij is voldaan aan de voorwaarden. Zo mag een bedrijf nog slechts een keer per jaar per product, dienst of organisatie een spel aanbieden. Jaarlijks kunnen maximaal dertien trekkingen plaatsvinden. Deelname aan een kansspel mag niet meer dan 60 eurocent kosten. Minderjarigen mogen alleen meedoen als ze toestemming van een ouder hebben.

De gedragscode is op initiatief van het ministerie van Justitie opgesteld in samenwerking met vertegenwoordigers van gokbedrijven, mediaproductie- en mediabedrijven en het bedrijfsleven. De afspraken moeten een einde maken aan de wildgroei van kansspelen om producten, organisaties en diensten te promoten.

Deelnemers kunnen bij dergelijke spellen geen invloed uitoefenen op het winnen van een prijs. Daarvoor zijn ze afhankelijk van kansbepaling. Daarbij wordt de winnaar bijvoorbeeld door een automatisch systeem willekeurig getrokken of is vooraf bepaald dat de prijs naar de zoveelste beller gaat.