NEW YORK - Grootschalige reclamecampagnes ten spijt is de verkoop van geneesmiddelen die potentie- of erectieproblemen aanpakken, onder de verwachting gebleven. Het aantal nieuwe recepturen is afgenomen. Zo zijn in de Verenigde Staten Viagra en concurrerende pillen Cialis en Levitra 10 procent minder vaak voorgeschreven door artsen dan een jaar geleden, aldus The New York Times zondag.

Volgens de krant is de voornaamste reden van de omzetdaling dat veel mannen ondanks hun potentieproblemen de pillen niet willen.

Grens

"Er is een grens aan de mate waarin advertenties de vraag van consumenten kunnen vergroten", aldus uroloog en hoogleraar aan de Medische Universiteit in Harvard, A. Morgentaler. "Het idee dat iedereen met erectiestoornissen een dergelijke pil wil, klopt niet.

En dat ze ze niet willen, is ook helemaal geen probleem." Omdat de omzet van Viagra kort na de introductie exceptioneel groeide, zijn de verwachtingen te optimistisch geweest. "Het was een eenmalig fenomeen, deels veroorzaakt door mannen die het wel eens wilden proberen", aldus R. Hazlett, analist bij een investeringsmaatschappij.

De advertentiekosten voor Viagra en soortgelijke pillen bedroegen in 2004 meer dan 400 miljoen dollar. De omzet wereldwijd kwam uit op 2,5 miljard dollar.

Impotentie

Ten minste de helft van de mannen van boven de veertig heeft soms te kampen met impotentie. Volgens Viagraproducent Pfizer krijgt slechts 15 procent hiertegen middelen voorgeschreven. De farmaceut gaat daarom twee nieuwe grote campagnes opzetten, een voor het gebruik van Viagra, de ander met een meer algemeen karakter over erectieproblemen.