AMSTERDAM - Nederlanders vieren al tien jaar op vrijwel dezelfde manier sinterklaas. Meer dan de helft geeft aan van plan te zijn het feest met pakjes te vieren. Dat blijkt een onderzoek van TNS NIPO.

Het marktonderzoeksbureau onderzoekt jaarlijks onder duizend Nederlanders wat ze zoal doen rond 5 december en ziet ieder jaar ongeveer dezelfde cijfers terugkomen. Dit jaar zeiden 450 geënquêteerden sinterklaas zeker met cadeaus te vieren. Nog eens honderd gaven aan dit waarschijnlijk te doen.

Per huishouden zeggen de ondervraagden 125 euro te (gaan) besteden aan sinterklaas, 5 euro meer dan vorig jaar en 5 euro minder dan in 2003. De chocoladeletter is al jaren het meest favoriete snoepgoed begin december en Zie ginds komt de stoomboot steevast het populairste sinterklaaslied.

In 54 procent van de gezinnen worden de cadeautjes uitgepakt met zelfgemaakte gedichten. Een hoog percentage wie bedenkt dat meer dan 30 procent aangeeft flink moeite te hebben met het dichten. De surprises zijn minder populair, 33 procent leeft zich uit in een creatieve verrassing.