LEIDEN - Steeds meer Nederlanders laten hun auto voorzien van winterbanden. De winterse omstandigheden van vorige week hebben een run op deze banden ontketend. Op het ogenblik is er een wachttijd voor de meest voorkomende maten, zei algemeen secretaris R. Spuijbroek van de Vaco, de vereniging voor de banden- en wielenbranche, vrijdag.

De winterbanden zijn sinds 1996 aan een gestage opmars met zo'n 7 à 8 procent per jaar bezig in Nederland. Vooral het professionele vervoer (politie, brandweer, ambulance en vertegenwoordigers) is uit veiligheidsoverwegingen overgegaan op het rijden op de band die onder de 7 graden Celsius beter werkt dan de 'gewone' band.

Nat weer

Half oktober tot half maart is ongeveer de tijd voor de winterbanden, die door een andere rubbersamenstelling en een ander profiel voor een beter grip op het wegdek zorgen, vooral bij nat weer. Inmiddels krijgen ongeveer een op de tien personenauto's in het najaar winterbanden onder.

Verplicht

Oorspronkelijk gebruikten vooral mensen die naar de wintersport gingen de seizoensbanden, daarna zagen leasemaatschappijen het rendement er van in. In het buitenland kunnen winterbanden zelfs verplicht zijn. Dat geldt niet voor buitenlanders, maar als een Nederlander in dat land betrokken raakt bij een aanrijding en hij rijdt op normale banden, dan kan het zijn dat hij voor de schade opdraait, aldus een woordvoerder van de ANWB.

Strengere regels

Spuijbroek van de Vaco vindt dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat strengere regels moet opstellen voor de profieldiepte van vrachtwagens. Op dit punt is Nederland heel slecht bezig, voor vrachtverkeer accepteert VenW een profieldiepte van 0 millimeter, aldus Spuijbroek. De Stichting Keurmerk Busbedrijven hanteert voor touringcars een minimum profieldiepte van 2 mm op de voorbanden en 4 mm op de achterbanden (op de trekas).