ZOETERMEER - De populariteit van lamskoteletjes en schapenvlees groeit. In de eerste drie kwartalen van 2005 is de verkoop van lams- en schapenvlees gestegen met 12,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Ook kalfsvlees (5,3 procent) en pluimveevlees (3,8 procent) zaten in de eerste negen maanden van dit jaar in de lift, bleek donderdag uit cijfers van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE). Vooral de vraag naar het vlees van kalkoenen nam flink toe: 9,6 procent.

Deze groei gaat ten koste van de traditioneel populaire vleessoorten. Varkensvlees blijft de meest gegeten soort onder de Nederlanders, maar daalt met enkele procentpunten. Ook rundvlees en gehakt moeten terrein prijsgeven. In totaal kochten consumenten iets minder (1,1 procent) vlees dan vorig jaar.

Duur

Uit de cijfers van de productschappen blijkt duidelijk dat vlees en vleeswaren in het algemeen duurder worden. Want al kochten de consumenten minder vlees, ze waren er wel iets meer (1,1 procent) aan kwijt.

De prijs blijkt in de praktijk niet echt bepalend voor de vleeskeuze. Lams- en schapenvlees zijn in vergelijking met andere soorten prijzig en toch groeide de verkoop. De bestedingen aan dit vlees stegen hierdoor met bijna een kwart. De hoeveelheid verkocht gehakt, dat in het derde kwartaal ruim 10 procent duurder werd, bleef ondanks die prijsstijging min of meer stabiel.

Vlees

In totaal hebben de Nederlandse huishoudens tot eind september van dit jaar 306,5 miljoen kilogram vlees gekocht voor 1,7 miljard euro. Nederlanders zijn het meest happig op varkensvlees (76 miljoen kilogram) en kipfilets (66 miljoen kilogram).