UTRECHT - Treinreizigers zijn ontevreden over het nieuwe boetebeleid van de Nederlandse Spoorwegen. Een derde van de klachten die reizigersvereniging Rover ontvangt, gaat over het aangescherpte regime. De conducteur krijgt bovendien alle frustraties van beboete reizigers over zich heen en voelt zich de boeman.

Dat hebben Rover en de vakbond FNV Bondgenoten woensdag laten weten. Ze hebben onderzoek gedaan naar de gevolgen van het boetebeleid. Sinds 1 oktober moeten alle reizigers zonder treinkaartje een boete van 35 euro betalen, plus de normale ritprijs. Dat moet ook als bijvoorbeeld de kaartautomaat kapot is. In bepaalde gevallen scheldt de NS de boete achteraf wel kwijt. Voor 1 oktober was het mogelijk bij de conducteur een kaartje te kopen.

Te goeder trouw

Rover heeft tot nu toe ongeveer zestig klachten ontvangen. Het merendeel komt van reizigers die beboet zijn "terwijl zij zich van geen kwaad bewust zijn en zich te goeder trouw hebben opgesteld", aldus de organisatie. "Vrijwel zonder uitzondering hekelen zij de klantonvriendelijke opstelling van de NS."

FNV Bondgenoten heeft telefonisch ruim twintig klachten ontvangen en per e-mail meer dan zestig. Conducteurs voelen zich gedwongen altijd een boete uit te delen, als ze een reizigers zonder kaartje aantreffen. Het is onmogelijk om welwillende passagiers tegemoet te komen, als ze per ongeluk te ver zijn doorgereisd of hun kortingskaart zijn vergeten.

Zwartrijders

FNV Bondgenoten en Rover stellen wel vast dat het aantal zwartrijders in de trein dankzij het boetebeleid is afgenomen. De NS liet begin november weten dat het nieuwe regime een succes is. Het aantal zwartrijders is volgens het bedrijf 40 procent afgenomen.