ENSCHEDE - Nederlanders vinden de gezondheidszorg deskundig en van hoge kwaliteit maar ook duur, onpersoonlijk, klantonvriendelijk en ingewikkeld. Dat blijkt uit de maandag gepubliceerde Gezondheidszorg Monitor 2005 van het bureau Newcom Research & Consultancy.

Gemiddeld krijgt de zorg het rapportcijfer 6,5. Een kleine meerderheid (52 procent) heeft veel of zeer veel vertrouwen in de gezondheidszorg, 21 procent weinig of zeer weinig. Van de bijna 1300 ondervraagden vindt 91 procent de zorg betrouwbaar. Voor 76 procent gaat het predikaat 'hoge kwaliteit' op.

Slechts eenderde vindt de zorg betaalbaar. Andere negatieve aspecten zijn voor 60 procent het ontbreken van een persoonlijk karakter en voor 57 procent gebrek aan klantvriendelijkheid. Zeven op de tien ondervraagden beoordelen de gezondheidszorg als ingewikkeld.

Zorgverleners

De Nederlanders hebben onder de zorgverleners het meeste vertrouwen in apotheken (73 procent), huisartsen (72 procent) en tandartsen (70 procent). Slechts een kleine meerderheid (54 procent) heeft veel of zeer veel vertrouwen in ziekenhuizen. Thuiszorginstellingen (33 procent), maatschappelijk werkers (23 procent) en verpleeghuizen (18 procent) scoren nog lager. Onder aan de ranglijst bungelen de zorgverzekeraars (15 procent) en alternatieve genezers (10 procent).

Het beeld dat werkers in de gezondheidszorg (12 procent van de ondervraagden) van hun sector hebben, wijkt nauwelijks af van dat van de gemiddelde Nederlander. Zij vinden dat vooral de klantvriendelijkheid en de klantgerichtheid verbetering behoeven.

Voor de toekomst van de gezondheidszorg vinden de Nederlanders dat hogere kwaliteit, kortere wachtlijsten en meer persoonlijke aandacht voor de patiënt prioriteit hebben.