ROTTERDAM - De gemeente Rotterdam gaat sterk vervuilend verkeer uit bepaalde delen van de stad weren. Bovendien wil de gemeente eisen gaan stellen aan het wagenpark van bedrijven bij de aanbesteding van grote werken zoals de Tweede Maasvlakte. Ook denkt Rotterdam aan verschillende parkeertarieven voor vuile en schone auto's, zoals staatssecretaris Van Geel (Milieu) vorige week voorstelde. Het college van burgemeester en wethouders wil voor deze extra maatregelen 14 miljoen euro uittrekken, zo deelde de gemeente woensdag mee.

De aanpak is volgens de gemeente nodig omdat de komende vijftien jaar het auto- en vrachtverkeer naar verwachting met respectievelijk 30 en 80 procent zal stijgen. Zonder extra maatregelen levert dat meer uitstoot van stikstofdioxide en meer fijnstof op.

Roetfilters

Op Rotterdamse stadsbussen en vuilniswagens komen roetfilters. Ook zal de gemeente bedrijven stimuleren schone voertuigen te gaan gebruiken. Als er eisen komen bij aanbesteding van bouwprojecten zou de toekomstige Tweede Maasvlakte alleen toegankelijk kunnen worden voor schone auto's en schepen.

Piekdagen

Op zogenoemde piekdagen, dagen waarop de luchtvervuiling sterk toeneemt, wil Rotterdam extra maatregelen nemen. Het college denkt daarbij aan het besproeien van het wegdek, bewoners oproepen hun open haard niet te gebruiken en strenge controles van vervuilende auto's.

Scheepvaart

Voor de scheepvaart komen er strenge eisen, zoals het gebruik van katalysatoren en roetfilters. Ook wil de gemeente gaan investeren in meer walstroomvoorzieningen. Aangemeerde schepen hoeven dan niet meer hun motoren te gebruiken om installaties aan boord draaiende te houden.

De 14 miljoen euro die Rotterdam extra wil investeren voor de maatregelen, komt bovenop de 25 miljoen die de stad steekt in het project restwarmte. Op 14 november begint de aanleg van een systeem waarbij overtollige industriële warmte naar de verwarming van woningen in het Rijnmondgebied gaat.