Duits vrachtschip in Eems eindelijk geborgen

DELFZIJL/RHEDE - De berging van het Duitse vrachtschip Ilona-M, dat twee weken geleden zonk in de Eems, is voltooid. Dat heeft een zegsman van schippersvereniging Schuttevaer in de nacht van vrijdag op zaterdag gemeld. Het is bergingsbedrijf BTS eindelijk gelukt ook het achterste deel van het wrak op een ponton te hijsen.

Het achterste deel was te zwaar om in één keer boven water te halen. Daarom werd het stuk donderdag in tweeën gezaagd. Nu de vaarweg eindelijk vrij is, kunnen de honderden schepen die zowel aan Duitse als aan Nederlandse zijde al drie weken wachten eindelijk hun weg vervolgen.

Hobbels

Eerst moet echter nog wel de bodem van de Eems worden gepeild en egaal worden gemaakt. "Doordat de Ilona-M weken in de bodem heeft liggen wroeten, kunnen er bulten en hobbels zijn ontstaan die de schepen tot last kunnen zijn", legt de woordvoerder van Schuttevaer uit. "Het is al een vrij smalle en relatief ondiepe doorgang."

Om het geduld van de schippers niet nog langer op de proef te stellen, gaan Duitse riviermeesters in de nacht van vrijdag op zaterdag door met het peilen van de bodem.

De eerste van de meer dan driehonderd schepen die zowel aan Duitse als aan Nederlandse zijde lagen te wachten hebben zaterdagochtend hun tocht kunnen vervolgen. Schuttevaer schat dat het vier dagen gaat duren voordat alle schepen weer varen.

Schema

Onder normale omstandigheden kunnen er niet meer dan 25 schepen per dag door de smalle doorgang. Schippersorganisatie Schuttevaer heeft echter met het Wasser- und Schifffahrtsamt Meppen, de Duitse Rijkswaterstaat, een schema opgesteld om de meer dan driehonderd schippers zo snel en probleemloos mogelijk door de Eems te loodsen.

Tip de redactie