DEN HAAG - Een meerderheid van CDA, VVD en LPF in de Tweede Kamer dringt tegen de zin van minister Peijs (Verkeer) aan op een hogere maximumsnelheid voor auto's met caravan.

CDA-Kamerlid De Pater wil dat caravanrijders net als in enkel andere Europese landen harder dan 80 kilometer per uur mogen rijden. De huidige maximumsnelheid van 80 kilometer in Nederland veroorzaakt alleen maar filevorming op de rechterbaan doordat vrachtauto's ook niet sneller mogen gaan.

Doorstroming

Dat hindert de doorstroming en zorgt voor een hoop irritatie onder andere weggebruikers en maakt het verkeer alleen maar onveiliger, betoogde ze woensdag in een overleg met de bewindsvrouw.

Die was het zeer oneens met haar partijgenote, die met een motie schermde om haar wens door te drukken. Volgens Peijs zijn er geen problemen als caravan- en vrachtwagenchauffeurs zich aan de maximumsnelheid houden. Maar truckers rijden nog wel eens een paar kilometer te hard.

Weinig ervaring

Caravanrijders komen daarnaast een of twee keer per jaar op de weg en hebben weinig ervaring met rijden bij slecht weer of verkeersdrukte. Als ze harder mogen, kunnen ze vrachtwagens voorbij en dat is bij slecht weer en met invoegmanoeuvres pas echt gevaarlijk, aldus de bewindsvrouw.

Het argument van Luchtenveld (VVD) dat touringcarchauffeurs tegenwoordig ook 100 kilometer per uur mogen rijden, wees Peijs af. Dat zijn professionals, betoogde ze. Maar De Pater hield vol.

Gesprek

In het overleg zegde de minister een gesprek op korte termijn toe met de Motorrijders Actie Groep (MAG), over de vraag in welke gevaarlijke bochten motorvriendelijke vangrails moeten komen en andere mogelijke aanpassingen. Veel fracties, waaronder VVD, LPF, SP en GroenLinks, drongen aan op maatregelen. Zo wil Hermans (LPF) dat lantaarnpalen en verkeersborden worden verplaatst.

Volgens Peijs moet de MAG als tegenprestatie haar leden wijzen op het belang van het aanhouden van 'normale' snelheden. "Als ik motorrijders tegenkom, zie ik alleen een stofwolk in de verte."