NTT DoCoMo somber over nieuwe mobiele techniek

TOKIO - Het Japanse NTT DoCoMo heeft met zijn pionierswerk in de nieuwe mobiele telefonie nog niet het succes geboekt waarop de KPN-partner had gehoopt. NTT DoCoMo

NTT DoCoMo gaf vrijdag in de Britse zakenkrant Financial Times aan dat zijn FOMA-dienst, een Japanse variant op het toekomstige Europese UMTS, weinig aftrek vindt bij de Japanners. Die mijden de toestellen omdat ze te weinig bieden en te duur zijn.

DoCoMo-bestuursvoorzitter Keiji Tachikawa zei vrijdag dat zijn concern minder FOMA-abonnementen zal verkopen dan eerder aangegeven. "Dat kan niet worden voorkomen. We hebben dé toepassing ('killer application'), in het bijzonder voor consumenten, nog niet gevonden en dat is een groot probleem", aldus Tachikawa in de Financial Times.

NTT DoCoMo hoopte tot eind maart volgend jaar 1,38 miljoen FOMA-abonnementen te verkopen, maar de teller is tot dusver blijven steken op 134.000. De nieuwe dienst, die in oktober is gelanceerd, wordt overschaduwd door de enorme populariteit van de cameratelefoons. Japanners sturen elkaar liever foto's toe via een minder geavanceerde mobiele telefoon dan dat ze elkaar via een prijzig FOMA-abonnement live in beeld krijgen bij een telefoongesprek.

Bovendien blijken de toegevoegde FOMA-diensten als het downloaden van muziek en filmpjes niet bij consumenten aan te slaan door hoge kosten en problemen met de auteursrechten. Bedrijven zijn ook afwachtend. Zij gaan nog niet op de nieuwe technologie in wegens de economische problemen in Japan, aldus Tachikawa.

Tip de redactie