Gebreken bij Nederlandse Boeings

DEN HAAG - Vijf Nederlandse Boeings blijken een ondeugdelijke brandstofpomp te hebben. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Boeings

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gaf 30 augustus opdracht alle Boeings van de types 737, 747, en 757 te controleren op de brandstofpomp. Door een productiefout van de Amerikaanse firma Hydro-Aire in Burbank (Californië) kan er in de pomp vuur of een explosie ontstaan.

De FAA benadrukte dat het probleem simpel kan worden voorkomen door altijd een laagje brandstof in de tank te laten staan. Een woordvoerder van de inspectiedienst benadrukt dat deze tijdelijke maatregel absoluut afdoende is. Alle betrokken Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hebben dit advies dan ook opgevolgd.

De FAA beraadt zich nog over een definitieve oplossing. Vervanging van dit nieuwe type brandstofpomp is volgens de woordvoerder van de Nederlandse inspectiedienst een zeer omslachtige en tijdrovende operatie.

Wereldwijd zijn er ongeveer 3300 toestellen van deze types. In hoeveel vliegtuigen de desbetreffende pomp is geïnstalleerd, is nog niet duidelijk.

Tip de redactie