RIJSWIJK - In de strijd tegen overgewicht introduceert de levensmiddelenindustrie een nieuw logo op hun producten om consumenten over de voedingswaarde te informeren. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) verwacht dat eind dit jaar het zogenoemde energielogo op de eerste producten zullen verschijnen.

"Als iemand een zak chips koopt, moet hij in een oogopslag kunnen zien hoeveel voedingswaarde een portie ervan bevat ten opzichte van wat een gemiddeld persoon dagelijks nodig heeft", aldus FNLI-directeur P. den Ouden donderdag. Volgens hem kan de consument dan beter inschatten hoeveel hij van de chips wil eten en of hij daar de rest van de dag rekening mee moet houden.

Energiewaarde

De FNLI streeft naar één gemeenschappelijk logo voor Nederland, naast de gebruikelijke voedingswaarde-informatie die nu op de producten staat. De industrie wil in het logo ook zoveel mogelijk de energiewaarde per portie van een product melden. Nu wordt de voedingswaarde standaard per honderd gram aangegeven. "Maar bij hagelslag heb je het bijvoorbeeld over circa tien gram die mensen op hun boterham strooien", stelt Den Ouden.

Rosenmöller

Met het logo wil de federatie een bijdrage leveren aan het convenant overgewicht, dat nog dit najaar onder leiding van voormalig politiek leider Rosenmöller van GroenLinks een actieplan zal presenteren. Het convenant is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid. Naast de FNLI werken ook het ministerie van Onderwijs, sportkoepel NOCNSF, Koninklijk Horeca Nederland, Zorgverzekeraars Nederland, supermarktorganisatie CBL en de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties mee.