AMSTERDAM - Loeki de Leeuw keert terug op televisie. Vanaf volgende week maandag speelt de reclamemascotte de hoofdrol in een nieuwe campagne van supermarktketen Edah. Van 1972 tot eind vorig jaar was Loeki te zien tussen de reclames van de publieke omroep. Sinds maart verblijft de leeuw in attractiepark de Efteling.

Uit onderzoek van opiniepeiler Maurice de Hond blijkt volgens Edah dat bijna driekwart van de Nederlanders Loeki de Leeuw wil terugzien op televisie. Dat heeft het bedrijf doen besluiten 'het beestje een comeback te geven'.

De reclames met Loeki worden geproduceerd in samenwerking met Geesink Studio's, waar de leeuw 33 jaar geleden werd geboren. Voor de filmpjes is gekozen voor 3D-animatie, de techniek die ook bij Hollywood-producties als 'Finding Nemo' is gebruikt.

In zijn nieuwe rol is Loeki bij zowel de publieke omroep als bij de commerciële zenders te zien. Zijn commentaar zal als vanouds kernachtig zijn: "Asjemenou!".