Campagne Sire tegen asociaal gedrag

AMSTERDAM - Nederlanders ergeren zich steeds meer aan asociaal gedrag. Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat meer dan tachtig procent van de Nederlanders vindt dat mensen te snel agressief reageren. Stichting Ideële Reclame (Sire) begint daarom donderdag met een campagne.

Het onderzoek toont aan dat de meeste ergernissen in Nederland worden veroorzaakt door weggebruikers. Bij irritatie geven mannen de voorkeur aan het maken van gebaren. Vrouwen uiten zich vooral door te mopperen.

Wat henzelf betreft, heeft 42% de indruk dat ze zelf sneller geïrriteerd reageren, vergeleken met 10 jaar geleden. De meeste ondervraagden (69%) vinden dat mensen elkaars gedrag zouden moeten corrigeren. Jongere mensen (18-35), spreken sneller een onbekend iemand aan op zijn gedrag dan mensen ouder dan 35. Over het algemeen spreekt men makkelijker iemand in de familie of vriendenkring aan op asociaal gedrag dan een onbekend persoon.

In televisie - en radiospotjes wil Sire Nederlanders een spiegel voorhouden van hun 'lage irritatiegrens'. De campagne heet 'Kort lontje' en duurt ongeveer vier maanden. Sire laat gedurende de campagne onderzoeken wat het effect is van de spotjes.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie