De Europese Commissie heeft bezwaren tegen de regeling die moet zorgen dat vliegtuigen van Schiphol naar Lelystad Airport overstappen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft daarom besloten de zogenoemde verkeersverdelingsregel in te trekken.

Dat heeft de bewindsvrouw dinsdag aan de Tweede Kamer laten weten. Brussel heeft, mede naar aanleiding van een inspraakronde voor de luchtvaartmaatschappijen, bezwaren tegen de zogenoemde verkeersverdelingsregel (VVR).

Van Nieuwenhuizen is met de Europese Commissie in gesprek om de regeling aan te passen. Het is onbekend wanneer er een aanpassing of alternatief komt en hoe die eruit zal zien.

Het bezwaar uit Brussel is een grote tegenslag voor de plannen van Schiphol en Lelystad Airport. De luchthaven in de Flevopolder is bedoeld als overloopluchthaven voor Schiphol, het is niet de bedoeling dat Lelystad Airport autonoom gaat groeien.

De VVR moest regelen dat alleen luchtvaartmaatschappijen die landingsrechten bij Schiphol (voor een deel) opgeven, mogen overstappen naar Lelystad Airport. Zo komen er plekken vrij op Schiphol om het (inter)continentale netwerk te versterken. Zo is dat ook in het regeerakkoord opgenomen.    

Opening in 2020 loopt geen gevaar

De regeling was in juli naar Brussel gestuurd. Een woordvoerder van het ministerie kon niet zeggen of er vertraging ontstaat door de bezwaren van de Europese Commissie. Lelystad Airport zou in april 2020 moeten opengaan. Die doelstelling is nog steeds "realistisch", aldus de woordvoerder.

Lelystad moet een deel van de vakantievluchten van Schiphol overnemen omdat de luchthaven tegen de grenzen van zijn capaciteit aanloopt. Tot 2023 zou het om maximaal tienduizend starts en landingen per jaar gaan. Na een herindeling van de luchtvaart zou dat moeten groeien naar 45.000 vliegbewegingen.

De uitbreiding van Lelystad is al twee keer uitgesteld. In het oosten en noorden van het land is veel bezwaar tegen de plannen, onder meer vanwege laagvliegen en de bijkomende geluidsoverlast.

Begin dit jaar nog besloot Van Nieuwenhuizen de uitbreiding met nog een jaar uit te stellen omdat opening in 2019 onverantwoord zou zijn omdat meer onderzoek naar onder meer geluidsoverlast nodig is.