UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail neemt extra maatregelen om storingen op het spoor door de hitte zoveel mogelijk te voorkomen. De komende dagen worden wissels en spoorbruggen minder vaak gebruikt.

Ook gaan goederentreinen langzamer remmen en maken ze minder vaak een stop om van personeel te wisselen. Zo ontstaan er minder vonken die de berm in brand kunnen zetten.

De hoge temperaturen, in combinatie met de wolkenloze hemel, weinig wind en de hoge zonnestand, leiden tot problemen op het spoor. Bruggen en wissels zetten uit, waardoor ze niet goed sluiten, liet ProRail donderdag weten.

De extra maatregelen kunnen gevolgen hebben voor het treinverkeer. "Als het lang warm blijft, kunnen er treinen uitvallen of vertragingen ontstaan", zei een woordvoerder van ProRail.

Bij bruggen die wel open kunnen, komen extra storingsploegen. Bovendien zijn landelijk calamiteitenteams, met afgevaardigden van de NS en ProRail, bijeengekomen om de problemen het hoofd te bieden. De extra maatregelen blijven van kracht zolang het warme weer aanhoudt.

Aan het begin van de zomer had ProRail het spoor al voorbereid op warm weer. "Het gaat om een heel scala van maatregelen", aldus de zegsman. De airco's van de systeemkasten worden bijvoorbeeld gecontroleerd.

Vertragingen

De afgelopen dagen zijn er flinke vertragingen op het spoor ontstaan door de hitte. Afgelopen maandag waren er sein- en wisselstoringen op verschillende plaatsen in het land.