DEN HAAG - De veiligheid van de snelle draagvleugelboten die op het Noordzeekanaal varen, is onvoldoende. Dat stelt de Onderzoeksraad voor de Veiligheid na onderzoek van een ongeluk met een dergelijk schip in 2003.

Een draagvleugelboot van Naco Ferries en Connexxion, op weg van Velsen naar Amsterdam, voer destijds tegen een kade vlak bij de Fosfaatweg in Amsterdam. Door dat ongeval raakten 21 van de 71 opvarenden gewond. Directe aanleiding was niet een technisch mankement, maar een koerswijziging die te laat werd opgemerkt. Het is onduidelijk waarom de bemanning niets in de gaten had.

Naco Ferries/Connexxion is zich volgens de raad onvoldoende ervan bewust geweest wat het betekende om met draagvleugelboten, die zestig kilometer per uur gaan, te gaan varen. Het onderhoud van de schepen is gebrekkig, de vervoerder heeft nauwelijks lering getrokken uit eerdere incidenten en de bemanningen hebben geen aanvullende trainingen gehad. De onderzoeksraad eist dat de onderneming meer doet om de veiligheid van de passagiers te garanderen.

Lichtzinnig

De raad uitte verder felle kritiek op het Centraal nautisch beheer Noordzeekanaal, dat verantwoordelijk is voor de scheepvaart. De instantie is lichtzinnig omgesprongen met een speciale ontheffing voor Naco Ferries/Connexxion. Het bedrijf mag zestig kilometer puur varen, het normale verkeer slechts achttien kilometer per uur.

De Onderzoeksraad adviseert het nautisch beheer de ontheffing in te trekken of de uitgangspunten te herzien. Nu wordt bijvoorbeeld uitgegaan van een "onrealistische" stopweg van zestig meter voor draagvleugelboten.

Connexxion geeft toe dat er twee jaar geleden onvoldoende werk was gemaakt van de veiligheid op de draagvleugelboten. Maar inmiddels is dat al behoorlijk verbeterd, zei een woordvoerder van het concern. Begin dit jaar is een bestuurder voor veiligheidszaken ingehuurd die de zaken op orde moet stellen. Bovendien krijgen de bemanningen van de snelle veerboten tegenwoordig een extra opleiding.