DEN HAAG - Eenvijfde van de treinreizigers is vorig jaar tijdens de reis lastiggevallen door medepassagiers. Dat is 5 procent meer dan het jaar ervoor, bleek maandag uit cijfers van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het gaat van pesterijen tot "ernstiger incidenten" als beroving en mishandeling.

Opvallend is dat ondanks deze groei het veiligheidsgevoel in de trein en op de stations toeneemt. Reizigers waarderen die veiligheid nu met een 7. In 2003 gaven ze nog een 6,9. Volgens een woordvoerster van het ministerie stijgt dit sociaal veiligheidsgevoel de laatste jaren "gestaag". Zodra de avond valt, neemt het gevoel van onveiligheid snel toe. "De helft van de treinreizigers vindt de veiligheid op stations in de avonduren onvoldoende."

Ongure types

Het aantal ernstige incidenten is volgens de Nederlandse Spoorwegen juist afgenomen. Er zijn alleen meer klachten binnengekomen over overlast door "ongure types", zei een woordvoerder van het bedrijf. Uit onlangs gepubliceerde cijfers van de spoorwegpolitie bleek bijvoorbeeld dat het aantal aangiften van zakkenrollerij vorig jaar met 57 procent naar 1001 gevallen is gedaald.

Slachtoffer

De cijfers voor treinen steken schril af tegen die in het stads- en streekvervoer. In de bus, tram of metro werd vorig jaar 7,4 procent van de reizigers slachtoffer van geweld. Mensen voelen zich hier ook een stuk veiliger. Zij waarderen de veiligheid gemiddeld met 7,9. Ook de chauffeurs en conducteurs voelen zich meer op hun gemak, als ze aan het werk zijn. Hun cijfer voor veiligheid steeg van 6,1 twee jaar geleden naar 6,5 in 2004.

Metro

Volgens de woordvoerster maken de passagiers van de stadsbussen minder kans lastiggevallen te worden dan de reizigers in tram en metro. "Vooral de metro blijft achter." Het personeel ervaart de metro zelfs als minder veilig: de waardering daalde van 6 naar 5,7.

Vooral vrouwen en jonge reizigers worden slachtoffer van het geweld. Dieven en lastpakken laten mannen en bejaarden meer met rust. In de tram en metro bezorgen voornamelijk de rondhangende mensen de reizigers een onveilig gevoel, constateert het ministerie.

Kort na zijn aantreden stelde het kabinet in 2003 het Aanvalsplan Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer op. Met maatregelen als meer controleurs en conducteurs in tram en metro beoogde minister Peijs (Verkeer) de reizigers met een veiliger gevoel te laten reizen.