SCHIPHOL - De zogenoemde air marshals gaan binnenkort weer de lucht in, in ieder geval met vliegtuigen van KLM. Of ze ook aan boord van Martinair-toestellen zullen zitten, is nog onzeker. Dat heeft voorzitter R. de Groot van de pilotenvakbond VNV vrijdag gezegd.

De luchtvaartagenten hebben al een tijdje aan boord van vliegtuigen van KLM en Martinair meegevlogen. Tijdens een in januari afgelopen proef van zes maanden waren ze op sommige vluchten van en naar de Verenigde Staten aanwezig.

Ze moesten een eventuele kaping voorkomen of proberen in de kiem te smoren. De overheid bepaalde op welke vluchten de air marshals werden ingezet. Ze kregen een klein handwapen mee. De belangrijkste aanleiding voor deze maatregel was de aankondiging van de VS dat buitenlandse luchtvaartmaatschappijen air marshals zouden moeten inzetten om terroristische aanslagen te voorkomen.

De piloten waren niet ontevreden over het verloop van de proef. Wel stelden ze aanvullende eisen. De VNV verlangde onder meer dat KLM en Martinair camera's in de vliegtuigen zouden inbouwen.

Inmiddels heeft volgens De Groot KLM toegezegd dat inderdaad te doen. Martinair laat camera's in nieuwe vliegtuigen inbouwen, maar in oude toestellen komen ze niet, aldus de VNV. Als Martinair zijn standpunt niet wijzigt, gaan de piloten alleen akkoord met air marshals in KLM-vliegtuigen.

KLM wil alleen kwijt dat volgende week alle betrokken partijen bij elkaar komen om te praten over de inzet van air marshals. Dan worden volgens een woordvoerder "de puntjes op de i gezet".