DEN HAAG - Bestelbusjes moeten een snelheidsbegrenzer krijgen die ertoe leidt dat ze niet harder dan honderd kilometer per uur kunnen rijden. Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) voert overleg met het bedrijfsleven om afspraken te maken over de invoering ervan op alle bestelbusjes. Als dat lukt, is een wetswijziging niet nodig.

Dat heeft een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat dinsdag gezegd. Minstens zo belangrijk als een snelheidsbegrenzer is volgens haar de inbouw van een zogeheten snelheidsassistent. Dat is een apparaat dat de bestuurder automatisch inlicht over de geldende maximumsnelheid. Het moet voorkomen dat bestelbusjes met een snelheidsbegrenzer in de bebouwde kom, waar de maximumsnelheid lager ligt dan honderd, toch nog veel te hard rijden.

Bestelbusjes

Hoewel het aantal ongevallen met bestelbusjes vorig jaar plotseling is gedaald, zijn die voertuigen relatief vaak bij ongelukken betrokken. Het aantal slachtoffers onder inzittenden van bestelbusjes is afgenomen van 55 doden in 2003 tot veertien vorig jaar. Bestelauto's waren vorig jaar 61 keer betrokken bij een dodelijk ongeval, tegen 157 keer in 2003. Het ministerie doet onderzoek naar de oorzaak van die opmerkelijke daling.

Peijs zei onlangs al dat ze meer ziet in een snelheidsbeperking voor bestelauto's en -busjes dan in het verplicht stellen van een dodehoekspiegel. Een snelheidsbegrenzer is volgens haar effectiever.

Belachelijk

Het bedrijfsleven ziet de snelheidsbegrenzer helemaal niet zitten. "Dit helpt niets en niemand", oordeelt J. Warmerdam van MKB Nederland. Hij spreekt van een "belachelijke maatregel", die chauffeurs van bestelbusjes stigmatiseert. De begrenzer verhoogt de veiligheid op de weg niet, verwacht hij, omdat meer auto's "minder kunnen reageren".

Veiligheid

Ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil op andere manieren de veiligheid op de weg verhogen. Volgens een woordvoerster van de brancheorganisatie blijkt uit cijfers dat de juiste veiligheidscultuur in een bedrijf veel beter werkt om het rijgedrag van de chauffeurs te verbeteren. Omdat over de maatregel binnen de EU geen afspraken zijn gemaakt, zou een begrenzer voor de Nederlandse busjes tevens de concurrentiepositie van de bedrijven verslechteren, meent TLN.

Verladersorganisatie EVO ziet ook meer in een betere mentaliteit van de chauffeur. Trainingen van chauffeurs en preventieve maatregelen lijken effect te hebben op de verkeersveiligheid, aldus EVO.