DEN HAAG - Het Nederlands Visbureau gaat in de tegenaanval op de jaarlijkse haringtest van het Algemeen Dagblad. De meerderheid van de geteste visboeren haalt hierin een onvoldoende. Het visbureau is het echter niet eens met de onderzoeksmethode en begint een eigen test waarin consumenten hun mening kunnen geven.
Algemeen Dagblad

De uitkomsten van de haringtest worden zaterdag in de krant gepubliceerd. In een aankondiging stelde het dagblad vrijdag al dat van de 74 gecontroleerde visboeren er slechts achttien een voldoende halen.

Het Nederlands Visbureau twijfelt echter aan de objectiviteit van de onderzoekers die de test hebben opgesteld. "Veel verkooppunten scoren een onvoldoende voor de smaak van de haring", aldus de organisatie. "Smaak is echter een subjectief criterium.

Internetsite

Het visbureau roept daarom alle haringliefhebbers op hun mening te geven over de smaak van de haring die ze kopen." Zaterdag opent de organisatie de internetsite www.haringtest.nl waarop de consumenten hun oordeel kunnen geven.

Het Productschap Vis staat volledig achter het initiatief van het visbureau. "In de test van het Algemeen Dagblad worden genadeloze conclusies getrokken over de smaak van de haring terwijl dat een volstrekt subjectief criterium is", aldus een woordvoerder. "Onze ervaring is juist dat consumenten verscheidene voorkeuren hebben. Sommige mensen houden van hele zachte haring terwijl anderen weer de voorkeur geven aan een iets hardere variant."

Het Algemeen Dagblad benadrukt dat de testen zorgvuldig zijn uitgevoerd. "Het onderzoek is uitgevoerd op de wijze die we al jaren hanteren", aldus redacteur consumentenbijlage P. Hovius. "Het staat het Nederlands Visbureau uiteraard vrij om op deze manier te reageren, maar wij blijven achter deze werkwijze staan."