HOOFDDORP - Op de Europese vliegvelden zijn het afgelopen jaar veel meer ernstige gebreken aan vliegtuigen geconstateerd dan in 2003. Dat blijkt uit een onlangs gepubliceerd rapport van de Joint Aviation Authorities (JAA).

Inspecteurs van deze luchtvaartautoriteit kwamen bij onaangekondigde controles in 31 landen 1075 ernstige gebreken tegen. Dat waren er een jaar eerder nog 591. In totaal hebben ze 4568 inspecties (2003: 3414) uitgevoerd, onder andere ook in Nederland. Het aantal ernstige tekortkomingen stijgt al sinds 2000. De controles leidden in zeventien gevallen tot een vliegverbod voor het vliegtuig. Vijftien keer hadden ze gevolgen voor de toestemming van de luchtvaartmaatschappij te landen in een bepaald land.

Transavia, KLM en Martinair

De JAA maakt niet bekend welke vervoerders slecht presteerden. In Nederland zijn onder meer Transavia, KLM en Martinair onder de loep genomen. Ook Phuket Air, dat inmiddels niet meer op Nederland mag vliegen, is onderworpen aan controles. Dat geldt ook voor het Turkse Fly-Air, dat in ons land extra scherp in de gaten wordt gehouden.

De inspecteurs hebben onder meer slecht werkende noodverlichting of te weinig zaklantaarns aangetroffen. Goede verlichting is essentieel om passagiers in geval van brand of rookontwikkeling veilig het vliegtuig uit te krijgen. Ook de toegang tot de nooduitgangen was nog al eens geblokkeerd.

In sommige gevallen waren de banden onacceptabel ver afgesleten of was er sprake van lekken in het hydraulisch systeem. Ook kwam het voor dat vracht in het ruim niet goed was vastgezet. Zware objecten kunnen dan in geval van bijvoorbeeld een landing schade veroorzaken.

Onur Air

In Nederland is de afgelopen tijd flink wat ophef ontstaan over kleine buitenlandse luchtvaartmaatschappijen als Onur Air, Phuket Air en Fly-Air. De Inspectie Verkeer en Waterstaat houdt dergelijke prijsvechters extra goed in de gaten wegens de vele tekortkomingen die ze vertonen.

Onur Air heeft inmiddels een laatste waarschuwing gekregen. Donderdag bleek dat er onlangs weer een aantal incidenten met deze Turkse maatschappij heeft plaatsgevonden. Op 3 mei duurde een vlucht vanaf Schiphol naar Antalya 24 uur omdat in de lucht een van de motoren uitviel en een noodlanding in Istanbul moest worden gemaakt. Het toestel dat in de nacht van dinsdag op woensdag op Schiphol landde, kende bij vertrek in Antalya veel problemen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat bekijkt of dit reden is om Onur Air een vliegverbod op te leggen, zei een woordvoerder.