DEN HAAG - De Franse spoorwegen (SNCF) willen het aantal hogesnelheidstreinen tussen Parijs en Amsterdam in 2010 beperken tot tien per dag in plaats van zestien. De SNCF laat het afhangen van de toeloop of er meer treinen komen. Dat heeft minister Peijs (Verkeer) aan de Tweede Kamer geschreven.

Diverse Kamerleden lieten vorige week tijdens een overleg met de bewindsvrouw al weten bezorgd te zijn over zulke plannen. Volgens Peijs zijn de onderhandelingen met de Fransen een zaak van de HSA ofwel de Nederlandse Spoorwegen en de KLM, exploitant van de Nederlandse hogesnelheidsverbinding die vanaf 2007 gaat rijden op Parijs. HSA heeft nog geen bijstand gevraagd, aldus de minister, aangevend dat het mogelijk zo'n vaart niet hoeft te lopen.

Maar ook de tijdige inbouw van beveiligheidsapparatuur door de Fransen op de Thalystreinen, waarover Kamerleden vorige week ook al vragen stelden, is twijfelachtig. Minister Peijs schrijft dat ze dat met de Belgische verantwoordelijke minister Vande Lanotte in Parijs aan de orde heeft gesteld.

De HSA maakt zich niet veel zorgen over het voornemen van de Fransen. Volgens een woordvoerder van het samenwerkingsverband tussen NS en KLM zijn de onderhandelingen over het aantal in te zetten treinen nog maar net begonnen. De HSA wil het liefst zestien treinen laten rijden, maar zegt dat het definitieve aantal afhangt van de marktomstandigheden.