DEN HAAG - Drankreclames blijven ook overdag en in de vroege avond te zien op de televisie. Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) trekt zijn dreigement om de spotjes te verbieden in. Hij doet dat omdat de alcoholbranche heeft beloofd de reclame te voorzien van een waarschuwing onder zestien jaar niet te drinken. Dat hebben de minister en brancheorganisatie Stiva dinsdag bekendgemaakt.

Volgens de minister moet onder in beeld een balk komen met een boodschap in de trant van 'drinken doe je niet onder de zestien'. "Maar dan leuker," aldus de bewindsman. Om het leuker te maken worden "reclamejongens" ingeschakeld.

Voor uitzending wordt bekeken of drankreclame op radio en televisie voldoet aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank. Bij overtreding hangt de adverteerders een boete boven het hoofd. De drankhandel had al eerder laten weten af te zien van reclame via media die vooral bij jongeren in trek zijn zoals sms, ringtones, chatboxen en videogames.

Hoogervorst maakt zich zorgen over het feit dat kinderen op steeds jongere leeftijd gaan drinken. Ze drinken bovendien steeds meer en vaker. "Het loopt de spuigaten uit", stelt Hoogervorst. De Nederlandse jeugd drinkt het vaker dan hun leeftijdgenoten in andere Europese landen. Bovendien doen ze aan "binge" drinken, dat is in heel korte tijd heel veel drinken, legde de minister uit. "Dat is alleen in Engeland meer uit de hand gelopen dan in Nederland."

De minister wil ouders meer betrekken bij de strijd tegen dit soort uitwassen. Eerder werd al bekend dat de minister mixdrankjes zoals breezers duurder gaat maken. Ook de prijs van bier gaat omhoog.