UTRECHT - Reizigersvereniging Rover en de topman van de Nederlandse Spoorwegen A. Veenman hebben forse kritiek geleverd op spoorbeheerder ProRail na een grote treinstoring donderdag bij Utrecht. ProRail maakte vanavond bekend dat er tussen Amsterdam en Utrecht geen nachttreinen rijden in de nacht van donderdag op vrijdag.

Dat is in verband met werkzaamheden aan het computersysteem van spoorbeheerder ProRail. Tussen 01.45 en 04.00 uur vinden er in Utrecht werkzaamheden plaats om de oorzaak van de computerstoring te vinden waardoor het treinverkeer van en naar deze stad donderdagochtend plat kwam te liggen.

Snelbussen

Tussen Utrecht en Amsterdam worden snelbussen ingezet waardoor reizigers volgens de spoorbeheerder met een vertraging van een half uur tot een uur alsnog op de plek van hun bestemming kunnen komen.

Dienstregeling

Het treinverkeer kwam donderdag in de loop van de ochtend weer op gang nadat ProRail overschakelde op een noodsysteem om de sporen en wissels te bedienen. Door de reparaties die donderdagnacht worden uitgevoerd, hoopt ProRail vrijdagochtend weer te kunnen overschakelen op het normale systeem. "Als alles goed gaat, rijden de treinen vrijdagochtend weer gewoon volgens de dienstregeling", aldus een woordvoerder van ProRail.

Door een computerfout bij ProRail was de hele ochtend geen treinverkeer mogelijk van en naar Utrecht. Pas in de middag reden de treinen weer bijna volgens schema. De NS-topman eist maatregelen en Rover heeft het vertrouwen in de spoorsector opgezegd. ProRail vindt de kritiek ongegrond.

Noodsysteem

Woensdagavond waren al problemen met het computersysteem dat de seinen en wissels aanstuurt. Nadat het treinverkeer enige tijd platlag, schakelde ProRail over op het noodsysteem. Monteurs leken na een nacht doorwerken het probleem onder controle te hebben, maar donderdagochtend stokten de systemen opnieuw.

Vervanging

Treinverkeer in bijna het hele land ondervond hinder van de storing en vele honderden reizigers moesten hun vervoer op een andere manier voortzetten. Dat was nog lastig omdat het de NS niet lukte om op korte termijn bussen als vervanging te regelen.

Een enkele trein die op station Utrecht Centraal toch nog vertrok, werd luid toegejuicht door de reizigers. De achterblijvers kregen gratis koffie van de NS.

Drukker

De chaos op het spoor veroorzaakte 's ochtends ook veel drukte op de wegen rond Utrecht. In de loop van de ochtend kwam het treinverkeer langzaam op gang. Ook de avondspits was donderdagavond veel drukker dan normaal.

Volgens de ANWB was dat een gevolg van de treinstoring, waardoor veel reizigers in de ochtend de auto hebben gepakt.

Schade

NS-directeur Veenman eist maatregelen van de spoorbeheerder om storingen zoals in Utrecht te voorkomen. De storing kost de NS waarschijnlijk enkele tonnen euro's schade. De onderneming bekijkt of de schade verhaald wordt op ProRail. Veenman heeft de directeur van ProRail, B. Klerk, om opheldering gevraagd.

De spoorbeheerder betaalt in ieder geval de helft van de vergoedingen waar treinreizigers recht op hebben bij grote vertragingen. Bij een vertraging van meer dan een uur hebben treinreizigers recht op 100 procent van het bedrag van een enkele reis of 50 procent van de prijs van een retourkaartje.

Ongegrond

Reizigersvereniging Rover uit scherpe kritiek op ProRail. De spoorbeheerder noemt de kritiek ongegrond omdat de computerstoring die het treinverkeer ontregelde nog nooit eerder is voorgekomen en een incident is.

Rover eist dat de NS en Peijs ProRail achter de vodden gaan zitten. De vereniging heeft geen vertrouwen meer in de sector. "We kunnen wel weer zeggen dat we teleurgesteld zijn of een brief aan de minister sturen, maar dat verandert niets."

Opheldering

Het CDA vroeg opheldering van verantwoordelijk minister Peijs (Verkeer) over de "steeds vaker voorkomende megastoringen" op het spoor. De partij vreest dat reizigers hun vertrouwen in vervoer per trein verliezen, als zij er niet op kunnen rekenen, "hoeveel gratis koffie de NS daar ook tegenover stelt".

Structureel

Net zoals ProRail noemt de minister de storing bij Utrecht een incident en geen onderdeel van een structureel probleem. Zij betreurt de overlast, maar valt de spoorbeheerder niet af. Het bedrijf mag volgens Peijs niet op één incident worden afgerekend.

Voor investeringen in het spoor komt volgend jaar 128 miljoen euro beschikbaar uit meevallers op de begroting(en) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dat blijkt uit voorstellen van minister Zalm van Financiën, waarmee het kabinet vrijdag naar verwachting zal instemmen.

Het geld is onder andere bedoeld voor spoorbeheerder ProRail en lijkt daarmee een opsteker voor het bedrijf dat donderdag werd geplaagd door een grote computerstoring.