DEN HAAG - Bijna driekwart van de Nederlanders (74 procent) vindt het een goede zaak dat de overheid jaagt op de hardrijders in het verkeer. Dat stelt het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM). Voor de alcoholcontroles is die steun nog groter: 99 procent.

De Nederlanders hebben steeds meer begrip voor de verkeerscontroles, meldde het BVOM donderdag in zijn jaaroverzicht over 2004. Het draagvlak voor de controles op snelheid en de helmplicht is vorig jaar voor beide met 2 procentpunt toegenomen ten opzichte van 2003.

Het BVOM wil dit jaar extra aandacht besteden aan de verkeerscontroles binnen de bebouwde kom en rond scholen. "Het gaat vooral om wegen in 30-kilometerzones en rond scholen waar mensen het gevoel hebben dat het er verkeersonveilig is." Dat extra toezicht moet via specifieke projecten gebeuren.

Binnen de bebouwde kom is de verkeersveiligheid in de ogen van het BVOM nog flink voor verbetering vatbaar. Ruim de helft (53 procent) van het aantal hardrijders werd vorig jaar bekeurd binnen de bebouwde kom, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). In 2003 was dat 51 procent van alle snelheidsboetes. Juist fietsers en voetgangers zijn vaak het slachtoffer van dit verkeersonveilig rijgedrag.

Met extra materiaal beoogt het BVOM de pakkans van de verkeersovertreders te vergroten. De controleurs krijgen nog onopvallender videosurveillanceauto's en meer laserguns. Het zogenoemde trajectcontrolesysteem waarmee de snelheid van het verkeer over een langere afstand gemeten wordt, moet worden uitgebreid. Nu vindt deze controle plaats op zeven plekken: op zes vaste plaatsen zoals op de A13 bij Schiedam en de Zeelandbrug en met behulp van een mobiel systeem in Flevoland. Op welke nieuwe plekken de trajectcontrole zal komen, kan een woordvoerderster van het OM nog niet zeggen.

Verder wil het BVOM de flitspalen langs gemeentelijke en provinciale wegen overnemen. De vaste flitskasten krijgen dan vaker een plek waar het bijvoorbeeld op grond van ongevallencijfers nodig is. Volgens de woordvoerster gebeurt dat nu nog niet altijd. Ook moet dat voorkomen dat kostbare flitspalen die herhaaldelijk worden vernield, wegens hoge reparatiekosten worden afgedankt. Over de overname wordt nog overlegd met gemeenten en provincies.