AMSTERDAM - Met trein- en stationverboden willen politie en justitie zakkenrollers en andere overlastveroorzakers van de Schiphollijn verbannen. Het is een nieuw middel in de strijd tegen hinder op de veel geplaagde spoorlijn.

Politie, justitie, stadsdeel Slotervaart/Overtoomse Veld, het Gemeentevervoerbedrijf en de Nederlandse Spoorwegen kondigden woensdag op station Amsterdam-Lelylaan een pakket maatregelen aan om de zakkenrollerij, intimidatie en agressie op de stations en in de treinen tussen Amsterdam Centraal Station en Schiphol terug te dringen.

Ongeveer een jaar geleden dreigde NS-personeel niet meer te stoppen op station Amsterdam-Lelylaan. Reizigers durfden er de trein niet uit en ook het personeel zag dat niet langer zitten. Het was de aanzet om alle betrokken partijen om tafel te krijgen.

Deze denken inmiddels de problemen behoorlijk onder controle te hebben. De maatregelen die zij woensdag bekendmaakten, vormen het sluitstuk van de gezamenlijke aanpak. Naast de trein- en stationsverboden zijn ook zes van de zeven in- en uitgangen op station Amsterdam-Lelylaan met ijzeren hekken afgesloten. Hierdoor is het makkelijker om te controleren op vervoersbewijzen en hebben zakkenrollers nog nauwelijks vluchtwegen.

Ondanks dat de problemen onder controle lijken, echt feestelijk was de bijeenkomst niet. Stadsdeelvoorzitter H. Goetsch legde uit dat zijn wijk ooit was bedoeld voor arbeiders en middenklassers. Veel groen en ruimte waren de kenmerken. Vandaar ook de zeven in- en uitgangen op het station. ,,Het open karakter nekt ons nu. Het sluiten van de hekken is dan ook eigenlijk een triest moment'', aldus Goetsch.

De problemen doen zich niet alleen voor op de Schiphollijn. De NS en de Spoorwegpolitie kennen meer probleemlijnen. Om deze even succesvol aan te kunnen pakken als de Schiphollijn vraagt de KLPD 220 extra formatieplaatsen aan het nieuw te vormen kabinet. Minister Netelenbos (Verkeer) zei er al tweehonderd toe, maar gelet haar demissionaire status is de claim nogmaals richting Den Haag gestuurd.