AMSTERDAM - De Boekenweek 2005 was een succes. Dat concludeert de organisatie uit een steekproef onder twintig boekwinkels, die gemiddeld 15 procent meer klanten ontvingen.

De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) noemt de jubileumeditie van de Boekenweek de meest succesvolle in de 70-jarige geschiedenis. De Boekenweek werd zaterdag afgesloten.

De boekverkopers noemen diverse redenen voor de grote belangstelling: de aantrekkingskracht van het Boekenweekgeschenk (Zomerhitte van Jan Wolkers), het vrij reizen met het geschenk op zondag 13 maart en het rijke aanbod van geschiedenistitels die aansloten op het motto van de Boekenweek.

Zomerhitte werd uitgegeven in een oplage van 751.000. Dat bleek soms niet genoeg. Op zaterdag was het geschenk in een deel van de boekwinkels niet meer beschikbaar.

In 2006 vindt de Boekenweek plaats van 15 tot en met 25 maart.