BRUSSEL - Chauffeurs moeten langer rusten voordat ze aan een nieuwe werkdag beginnen. In plaats van na elf uur zouden de truckers na twaalf uur weer de weg op mogen. De commissie verkeer van het Europees Parlement heeft dat dinsdag opgenomen in een regeling voor rij- en rusttijden.

Bedoeling is dat chauffeurs zo frisser aan een nieuwe dag beginnen. Onzeker is of het extra uurtje rust er echt komt. Het standpunt stuit op verzet bij andere europarlementariërs en de EU-landen, die mogen meebeslissen. Ze vinden dat extra uurtje rust onnodig. VVD-europarlementariër Hennis-Plasschaert is "faliekant tegen". Ze probeert het in april van tafel te krijgen. Ook CDA-collega Wortmann-Kool betreurt het standpunt.

Veel geld

De verkeersministers van EU-landen stemden in juni 2004 al tegen het voorstel. Minister Peijs (Verkeer) en anderen vonden dat chauffeurs niet alerter worden door het twaalfde uur rust, wat bedrijven wel veel geld zou kosten.

Geen zin

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) begrijpt niet waar het standpunt plots vandaan komt. "Allerlei andere regels gaan ook uit van elf uur, dus waarom hier twaalf?", aldus een woordvoerder. "Een chauffeur die elf uur op een parkeerplaats heeft gerust, heeft geen zin in een twaalfde uur. Voor de veiligheid maakt het niet uit."

Flexibiliteit

De verkeercommissie stelde verder een maximum aan de werkweek van chauffeurs. Ze mogen hooguit 56 uur per week rijden. Nu is dat 90 uur in twee weken. TLN vindt deze nieuwe beperking een aanslag op de flexibiliteit.