BODEGRAVEN - De nieuwe Rijksweg N11 zakt ter hoogte van Bodegraven weg in de drassige veenbodem. Bij de aanleg van de weg zijn speciale technieken toegepast om verzakking te voorkomen, maar die hebben niet gebaat, zo liet Rijkswaterstaat maandag weten. De weg moet daarom nog geen jaar na opening al worden gerepareerd. Het gaat in totaal om 40 meter wegdek bij twee viaducten.

De belangrijke verkeersader in de Randstad, tussen Alphen aan den Rijn en de A12 bij Bodegraven, werd na meer dan 25 jaar voorbereidingen uiteindelijk in mei vorig jaar geopend. Het tracé voert door een gebied met een van de zwakste bodems van Nederland.

Speciale technieken moesten inklinking van de veenbodem tot het minimum reduceren. "Voordat we de weg aanlegden, is de zetting zeg maar al uit de grond gehaald", aldus projectleider Johan Tiemersma van Consortium N11.

Groot gevaar

Op een aantal plekken heeft de techniek gefaald. Ter hoogte van Bodegraven is de weg op een aantal plekken verzakt. Dat levert een groot gevaar op voor de verkeersveiligheid omdat de weg flinke kuilen vertoont.

De kosten voor de reparatie komen voor rekening van het Consortium N11, waarin bouwbedrijven Boskalis, BAM, Dura Vermeer en KWS zitten. Over de reparatiekosten doet het geen uitspraken. De laatste schakel van de N11 tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven heeft 65 miljoen euro gekost.

Afgesloten

Tijdens het herstel, waarbij de weg van een dikkere laag asfalt wordt voorzien, is de N11 deze week gedurende drie nachten gedeeltelijk afgesloten. "We hopen we dat de weg niet nog meer wegzakt, maar daarover kunnen we geen harde garanties geven", aldus Tiemersma. "Het blijkt dat de bodem in ons land toch erg onvoorspelbaar is."