RIJSWIJK - Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) wil bij de beoordeling van cursisten, behalve het rij-examen, ook twee eerdere toetsen laten meewegen.

Het bureau heeft een verzoek daartoe ingediend bij minister Peijs (Verkeer). Een woordvoerder van het CBR heeft dat zondag gezegd.

Sapnning

Het CBR noemt het "niet juist" dat leerlingen zich nu in een enkel uur moeten bewijzen. "Er ontstaat toch een zekere spanning als je alles op het laatste moment laat aankomen," aldus de zegsman van het CBR.

Instructeur

Het CBR heeft Peijs toestemming gevraagd om in enkele regio's een proef met het afgewogener examen te doen. Bij de drie testen die de leerling dan ondergaat, zit bij de eerste de instructeur voorin naast de leerling.

Bij de tweede test zit daar de examinator bij op de achterbank. De derde is net als nu met de examinator voorin en de instructeur eventueel op de achterbank.

Schoolonderzoeken

De woordvoerder van het CBR wijst op de middelbare school waar bijvoorbeeld schoolonderzoeken meetellen in het eindcijfer. "Het examen sluit op die manier ook meer aan op de praktijk in middelbare scholen, waar tenslotte toch de meeste leerlingen vandaan komen."

Hoe zwaar de twee testen zullen meetellen, is nog niet bekend. "Dat bekijken we als de minister toestemming heeft gegeven," aldus de woordvoerder.

Vier modules

Het CBR is vorig jaar begonnen met het invoeren van het Rijopleiding In Stappen (RIS). Daarbij wordt het rijden aangeleerd in 39 stappen verdeeld over vier modules. Aan het einde van elke module is er een toets.

Bijna de helft

Van de 2500 leerlingen die vorig jaar zo'n opleiding kregen, behaalde 69,4 procent het examen in een keer. Van alle ruim 477.000 examenkandidaten in 2004 slaagde 47,4 procent.

Met het laten meetellen van de twee toetsen mikt het CBR op een slagingspercentage van 70.

Uurtje

De verkeersveiligheidsorganisatie 3VO noemt het idee van het CBR "een interessante ontwikkeling" en volgt de de proef op de voet, aldus een woordvoerster zondag. "Een examinator kan op die manier beter zien wat iemand kan en krijgt meer inzicht hoe iemand zich ontwikkelt. Het komt niet allemaal neer op dat ene uurtje," aldus de zegsvrouw.