NIJMEGEN - Patiënten op enkele afdelingen van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen hebben sinds deze maand een persoonlijke assistent aan hun bed, die zoveel mogelijk wensen probeert te vervullen. De roomservice-medewerkers houden de kamer netjes, verschonen het bed, verzorgen bloemen en cadeautjes en zorgen voor maaltijden en snacks op de door de patiënt gewenste tijdstippen.

Karin Sanders, interim-hoofd Hotelservices van het CWZ zegt in het personeelsblad van deze maand dat het concept van het Nijmeegse ziekenhuis nieuw is voor Nederland. "Er zijn al veel meer ziekenhuizen waar patiënten hun eigen maaltijden kunnen bestellen of waar op verzoek kamers worden schoongemaakt. Maar het CWZ is het eerste hospitaal dat complete roomservice aan wil bieden." Als het proefproject op enkele afdelingen slaagt, wil het ziekenhuis op alle afdelingen roomservice gaan aanbieden.

Ziekenhuiskok

Bijzonder onderdeel van de roomservice is de maaltijdvoorziening. Een ziekenhuiskok is speciaal opgeleid om voor elke patiënt maaltijden naar smaak klaar te maken op het moment dat deze daar zin in heeft. De kok bereidt de maaltijden ter plekke in een speciale oven.

Tevreden

Elke roomservicemedewerker bedient twaalf tot dertien mensen. De patiënten kunnen zelf bepalen of ze willen uitslapen en dus laat ontbijten. Of ze tussen de middag warm willen eten of juist in de avond. Of ze een snack bij de televisie willen verorberen. "De zorg wordt steeds hotelachtiger. We hopen daardoor meer tevreden patiënten te krijgen", aldus Sanders.

Het proefproject is begonnen op de afdelingen kort verblijf en dagbehandeling. Binnenkort krijgen ook de afdelingen gynaecologie en verloskunde roomservicemedewerkers.