SCHIPHOL - De KLM heeft vrijdag tijdens de diamantroof op Schiphol het betrokken busje van KLM Cargo niet stilgezet, omdat de luchtvaartmaatschappij uitging van een gijzelingsactie. In dat geval geldt de regel om niet in te grijpen, zei een woordvoerder van de KLM dinsdag.

Op het moment dat de KLM erachter kwam dat het om een overval ging, was de auto al achtergelaten op een industrieterrein in het nabijgelegen Hoofddorp. De KLM kan transporten op afstand stilzetten. Dankzij moderne techniek is het mogelijk om dat te doen door de toevoer van de benzine stop te zetten.

Niet aangemeld

Minister Donner (Justitie) zei eerder op de dag in de Tweede Kamer dat de KLM het waardetransport niet had aangemeld bij de marechaussee. De KLM-woordvoerder wees er in een reactie op dat de marechaussee altijd precies weet wanneer er waardetransporten plaatsvinden.

Sleutels in contactslot

Ook is het gebruikelijk dat de sleutel in het contactslot van het busje blijft zitten bij het afleveren van de goederen. Dat gebeurt om veiligheidsredenen, benadrukte de KLM-zegsman. In geval van nood moet een busje zo snel mogelijk weg kunnen. Daarom ook staat een transportwagen altijd met de achterkant naar het vliegtuig toe.

Slagbomen

Het voertuig van KLM Cargo dat werd overvallen, was met een zending juwelen en diamanten op weg naar een toestel van Tulip Air met bestemming Antwerpen. De criminelen bedreigden daarbij drie beveiligingsmedewerkers van de KLM en reden met het busje het afgesloten vrachtplatform af door te kleven achter een andere auto die onder de slagboom door reed.

Het team van de marechaussee dat de roofoverval onderzoekt, is inmiddels uitgebreid tot veertig rechercheurs.