ROTTERDAM - De aanleg van de Calandtunnel in het Europoortgebied bij Rotterdam loopt vertraging op. Zaterdagochtend is een scheur ontstaan in de damwand. Door de scheur stroomde grond weg onder de nabijgelegen Neckarweg, waardoor een weggedeelte van ongeveer vijf meter is weggeslagen.

Het afzinken van het tweede tunnelelement dat zondag zou gebeuren, is uitgesteld. Duikers zijn in de loop van zaterdagochtend begonnen met de reparatie van de scheur die op negentien meter diepte is aangetroffen. Volgens Rijkswaterstaat is nog onduidelijk hoe de opening is ontstaan en hoe groot die precies is.

Water

Door de opening is niet alleen grond verdwenen, maar stroomt ook water uit het Calandkanaal. Projectmanager Calandtunnel R. Kakes houdt er rekening mee dat er ook sprake kan zijn van speling in de verschillende elementen waaruit de zinken damwand is opgebouwd. Woensdagnacht waren er soortgelijke problemen aan hetzelfde gedeelte van de damwand.

Rijkswaterstaat stelde daarna 24-uursbewaking in waarbij ook op de leidingen naar de chemische bedrijven in de omgeving werd gelet. "De grondverschuiving woensdag was veel geringer, dan wat zaterdag gebeurde. Het moet nog blijken of dit een echte tegenslag is, maar het ziet er niet fraai uit. We hebben een behoorlijke tik gehad", stelt Kakes vast.

Stabiel

Rijkswaterstaat wil zekerheid dat de damwanden waarin de in totaal zes tunneldelen voor de Calandtunnel worden afgezonken, stabiel zijn. Duikers controleren daarom de gehele damwand op scheuren, voordat de aanleg van de tunnel wordt hervat. Omdat er onder water nauwelijks zicht is, doen ze dat door bodem en zijkanten van de 350 meter zinken damwand af te tasten.

De Neckarweg is sinds zaterdagochtend afgesloten voor auto's, verkeer kan via andere routes naar de Maasvlakte. Leidingen waarmee olieproducten van de Neckarhaven naar het bedrijf Vopak worden getransporteerd zijn zaterdagochtend direct na de grondverschuiving afgesloten en leeggehaald.

De leidingen lopen tussen het Europoort- en het Botlekgebied en worden door de petrochemische industrie gebruikt om nafta en benzine te verpompen. De Calandtunnel komt tussen Rozenburg en het Europoortgebied te liggen en loopt onder het Calandkanaal door.

De tunnel moet het westelijk industriegebied van de Rotterdamse haven vanaf eind 2003 beter ontsluiten voor het autoverkeer. Nu heeft het verkeer van en naar de Europoort vaak last van files voor de Calandbrug, die vaak openstaat in verband met de scheepvaart.

De tunnel moet 1500 meter lang worden. De aanleg van de tunnel is begroot op ongeveer 445 miljoen euro.