RIJSWIJK - De chauffeur van de bus die vrijdag in Duitsland verongelukte, reed te hard. Dat heeft de Duitse politie bekendgemaakt. De bestuurder zou op het deel van de snelweg bij Manching in Oberbayern 100 kilometer per uur hebben gereden. Wegens een versmalling gold een maximumsnelheid van 80 kilometer.

In de bus zaten 49 Nederlanders die op weg waren naar de Wörther See in Oostenrijk. Het voertuig kwam tegen de vangrail en kantelde. Een Nederlandse vrouw overleed en 39 mensen raakten gewond. In ziekenhuizen in Duitsland lagen zondag nog 25 gewonden. Zes verblijven op de afdeling intensieve zorg. Twee van hen zijn er slecht aan toe. Voor zover de hulporganisatie Eurocross bekend, was hun toestand stabiel.

Tien slachtoffers zijn zaterdag met het vliegtuig overgebracht naar Nederland. Ze werden in eerste instantie opgenomen in het Utrechtse Calamiteitenhospitaal. Zes personen van hen zijn weer thuis. De overige vier zijn overgebracht naar ziekenhuizen elders in het land. Ze verkeren in redelijk goede gezondheid.

Recente busongelukken waren voor de vakorganisatie FNV Bondgenoten dit weekeinde aanleiding haar zorg te uiten over het chauffeursbeleid van veel Nederlandse touringcarbedrijven. Zij zouden gekwalificeerde buschauffeurs inruilen voor oproepkrachten of Belgisch personeel om goedkoper te kunnen werken, wat ten koste kan gaan van de veiligheid.

Oproepkrachten

Volgens C. Bos, landelijk bestuurder van de sector touringcar van de vakcentrale, zijn de oproepkrachten vaak mensen die een andere baan hebben. Ze hebben een rijbewijs voor bussen en doen de ritten er bij. De Belgen zijn niet gebonden aan aan in Nederland geldende rusttijden.

Woordvoerder J. de Carpentier Wolf van de Stichting Bus, de spreekbuis van de touringcarbranche, verwijst naar de Europese regels. "Het inhuren van Belgische en Duitse chauffeurs mag van de wet. Ze moeten voldoen aan dezelfde eisen als Nederlandse chauffeurs." Wolf wijst er verder op dat oproepkrachten een geldig rijbewijs bezitten. Dan maakt het niet uit of ze een uurtje in de week rijden of een volle werkweek maken.

De vakcentrale legt de verantwoordelijkheid ook ten dele bij de busreizigers. "Als mensen een reis boeken om voor slechts 125 euro op en neer naar Spanje te rijden, moet er een lampje gaan branden." De Stichting Bus vindt dat vakantiegangers zich kritischer moeten opstellen als zij een reis boeken.

Veel mensen weten niet waar het SGR- en ANVR-logo precies voor staat. De SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) biedt alleen zekerheid over de financiële kant van de reis. Het ANVR (Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen) staat wel voor kwaliteit voor de organisatie van meerdaagse reizen.